اثرات منفی صفحات هوشمند بر روی مغز کودکان

  • انتشار: ۱۴ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: سلامت
  • شناسه مطلب: 56131

دانشمندان می گویند: تماشای تلویزیون یا صفحات هوشمند می‌تواند بالای رشد و فعالیت‌های مغز کودکان اثر منفی برجا بگذارد، محتوایی را که آنان تماشا می‌کنند نیز می‌تواند مایه‌ی نگرانی باشد.

یافته‌های پژوهش تازه که در ژورنال انجمن طبی امریکا نشر شده، نشان داده است که در سال ۱۹۹۷ کودکان زیر سن دو سال به گونه‌ی اوسط یک‌ونیم ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کردند، اما در عصر حاضر این گروه سنی روزانه به گونه اوسط بیش از سه ساعت را صرف تماشای تلویزیون یا صفحات هوشمند دیگر می‌کنند.

با توجه به این نکته که مغز کودکان در نخستین سال‌های حیات رشد سریع و قابل ملاحظه دارد، دانشمندان نگران اند که افزون بر تماس با این صفحات که می‌تواند بالای رشد و فعالیت‌های مغز کودکان اثر منفی برجا بگذارد، محتوایی را که آنان تماشا می‌کنند نیز می‌تواند مایه‌ی نگرانی باشد.

تحقیقات تازه نشان داده است که تماس زیاد کودکان با تلویزیون و صفحات هوشمند امکان دارد سبب تاخیر رشد مغز آنان شده و مهارت‌های شناختی، آموزش زبان، معاشرت اجتماعی و عواطف آنان را متاثر کند.

یافته‌های این پژوهش هم‌چنان نشان داده است که چاقی و مشکلات خواب کودکان تا حد زیاد، از تماس بیش از حد و دوامدار آنان با تلویزیون و دیگر صفحات هوشمند ناشی می‌شود.

دانشمندان در یک مطالعه‌ی دیگر پی بردند که سرگرمی دوامدار و بیش از حد کودکان و نوجوانان با فیس‌بوک، انستاگرام، سنپ‌چت و دیگر صفحات اجتماعی منجر به مشکلات خواب و بروز برخی اعراض افسردگی در آنان خواهد شد.

اکادمی طب کودکان امریکا در سال ۲۰۱۶ سفارش کرده است که کودکان زیر سن ۱۸ ماه اصلاً نباید با تلویزیون و صفحات هوشمند سر و کار داشته باشند، کودکان ۱۸ تا ۲۴ ماه برای مدت کوتاه آن هم به انتخاب والدین‌شان ویدیوهای با کیفیت و محتوای عالی را تماشا کنند و کودکان بین دو تا پنج سال فقط یک ساعت در روز ویدیوهایی با محتوا و کیفیت عالی را تماشا کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟