ابراز تأسف اروپا از لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران توسط آمریکا

  • انتشار: ۱۰ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 87001

سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه‌ای از تمدید نشدن معافیت همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا به شدت ابراز تاسف کردند.

در این بیانیه که از سوی دفتر جوزپ بورل، نماینده عالی دیپلماسی اروپا و سخنگویان وزارت‌های امور خارجه سه طرف اروپایی برجام صادر شد، آمده است: «ما عمیقا از تصمیم ایالات متحده آمریکا به پایان دادن به سه مورد معافیت‌ پروژه‌های همکاری کلیدی برجام، از جمله برنامه نوسازی (مدرنیزه کردن) رآکتور اراک متاسفیم.»

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه رسما اعلام کرد تصمیم گرفته است به بخشی دیگر از معافیت تحریم‌های ایران پایان دهد؛ معافیت‌هایی که به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازۀ ادامه کار در برخی از سایت‌های هسته‌ای ایران را می‌داد.

بیانیه مشترک طرف‌های اروپایی برجام و سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک روز پس از نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

این بیانیه می‌افزاید: «این پروژه‌ها که حمایت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را داشتند، منافع مشترک برای جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای را تامین می‌کرده و به جامعه جهانی تضمین‌های لازم برای اطمینان از ماهیت مطلقا صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران را می‌داد.»

ایالات متحده آمریکا ایران را به دلیل ادامه توسعه برنامه موشکی بالستیک به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ متهم می‌کند. با این حال دیگر اعضای جامعه جهانی چنین اعتقادی ندارند.

طرف‌های صادرکننده بیانیه مشترک روز شنبه ۳۰ مه تاکید کرده اند که با شرکای خود برای بررسی شرایط جدید ناشی از این تصمیم جدید ایالات متحده رایزنی می‌کنند.

تصمیم جدید ایالات متحده، معافیت‌های همکاری‌های بین‌المللی برای راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، تأمین اورانیوم غنی شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف‌شده و پسماند رآکتور هسته‌ای به خارج از کشور را لغو می‌کند.

جوزپ بورل و طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در بیانیه اخیر خود آورده اند: «برجام یک وسیله ضروری در شاکله جهانی [نظام] عدم اشاعه [تسلیحات هسته‌ای] است و در حال حاضر یگانه و بهترین وسیله تضمین ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران به شمار می‌رود. به همین دلیل است که ما همواره به فعالیت خود برای اطمینان از اجرای کامل و جامع تعهدات در چارچوب برجام ادامه داده ایم و به‌ویژه از ایران می‌خواهیم که فورا به الزامات خود برای اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود وفق این سند، بازگردد.»

منبع: یورونیوز

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟