آیا حمایت از آذربایجان در برابر ارمنستان، به نفع افغانستان است؟

  • انتشار: ۸ میزان ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 95284
افغانستان

دولت افغانستان با ابراز نگرانی از «جنگ قره‌باغ» از آذربایجان در برابر ارمنستان اعلام حمایت کرده و قره‌باغ را ملکیت جمهوری آذربایجان می‌خواند. وزارت خارجه با صدور اعلامیه‌ای، خواهان ختم اشغال منطقه نگورنو-قره‌باغ از سوی ارمنستان شده است.

افغانستان روابط نیکی با آذربایجان دارد و از سال ۲۰۰۱ بدین‌سو، مناسبات اقتصادی و سیاسی دو کشور رو به گسترش بوده است.

اعلام حمایت افغانستان از آذربایجان در برابر ارمنستان، نقطه عطفی در روابط آذربایجان و افغانستان در سال‌های پسین می‌باشد. از این اقدام افغانستان، جمهوری ترکیه و شخص آقای اردوغان که حامی جمهوری آذربایجان است، خشنود خواهد شد، اما معلوم نیست که افغانستان چه چیزی را به دست می‌آورد؟

چند سال قبل، وقتی عربستان سعودی جنگ را با یمن آغاز کرد، افغانستان از موضع سعودی حمایت نمود. سپس معلوم شد که این حمایت جنبه عملی نیافته و به نفع افغانستان نبوده و فقط منافع آقای غنی را تامین می‌کرد. به نظر می‌رسد که این حمایت افغانستان نیز جنبه عملی نخواهد یافت. از منظر حقوق بین‌الملل، افغانستان این حق را دارد که در این منازعه بی‌طرف بماند و یا از یکی از جانبین حمایت بعمل آورد. اما برای کشوری مانند افغانستان بهتر این است که در منازعات سرزمینی و قومی در مناطق حساس و استراتیژیکی چون قفقاز، بی‌طرفی اختیار کند.

احمد ارشاد خطیبی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟