آیا اتمر رقیب غنی در انتخابات ریاست جمهوری آینده می شود؟

  • انتشار: ۵ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 46625

بسیاری از اگاهان معتقدند که حنیف اتمر مشاور سابق شورای امنیت ملی به دلیل، آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری آینده از مقامش کنار رفته است. آنان معتقدند که آقای اتمر در جریان سال ها کار در حکومت با کشورهای دیگر نیز رابطه مستحکمی ایجاد کرده است.

استعفای حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان بحث‌های زیادی را در کشور دامن زده است. آقای اتمر نزدیکترین مشاور رئیس جمهور غنی در چهار سال گذشته بود و به دلیل صلاحیت‌هایش دومین مرد قدرتمند حکومت یاد می‌شد.

ظاهراً دلیل استعفای آقای اتمر بدتر شدن وضعیت امنیتی و افزایش حملات خوانده شده است. در نخستین روز عید هنگامی که رییس جمهور غنی با سایر مقام‌های حکومتی مصروف ادای نماز عید بودند، مهاجمان در یک سرای در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری جابجا شدند و چندین راکت را به سوی ارگ و مناطق دیپلومات نشین کابل شلیک کردند.

آقای اتمر در استعفانامه‌اش نوشته است که اختلاف نظر در مورد وحدت ملی، صلح و امنیت و روابط افغانستان با کشورهای منطقه و جهان سبب شد تا از مقامش استعفا دهد.

حنیف اتمر در ایجاد ائتلافی که نقش کلیدی در پیروزی محمد اشرف‌ غنی در انتخابات ۲۰۱۴ بازی کرد، جایگاه تعیین‌کننده‌ای داشت.

آقای اتمر در روز اول کارش، موافقت‌نامه حساس امنیتی افغانستان با آمریکا را امضا کرد، سپس زمینه توافق و بازگشت گلبدین حکمتیار، رهبر جنجال‌برانگیز حزب اسلامی را از شورشگری فراهم کرد، پس از آن هم در مهار راهپیمایی‌های گسترده ضدحکومتی نقش مغز متفکر را بازی کرد و در کوتاه‌سخن، تمام‌قد از تمام سیاست‌های اشرف‌ غنی و دولتش حمایت کرد.

به‌نظر می‌رسد آقای اتمر، ۸ ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۹، بازی انتخاباتی را آغاز می‌کند. اما داوود ناجی می‌گوید دشوار است فردی که تا دیروز در تمام تصمیم‌گیری‌های کلان سیاسی حرف اصلی را می‌زد، امروز علیه آن حرف بزند:‌ «اتمر در استعفانامه سیاسی خود، گفته که او برسر نحوه مدیریت و روش سیاسی با غنی اختلاف‌نظر داشته است؛ این نکته به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست. زیرا اگر چنین اختلافی وجود می‌داشت، با توجه به منش عصبانی غنی، اتمر نمی‌توانست چهارسال به‌عنوان یک مخالف در کنار غنی تاب آورد. آقای اتمر فکر کرده است که با چنین رویکردی می‌تواند اعتماد ازدست‌رفته در عرصه سیاسی را برگرداند، اما چنین چیزی اگر ناممکن نباشد، با توجه به شرایط سیاسی افغانستان، بسیار دشوار است.»

برخی از کارشناسان معتقدند که علاوه بر اختلاف با رهبری حکومت، این احتمال وجود دارد که حنیف اتمر یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده باشد. هر چند که خود آقای اتمر تاکنون در این مورد چیزی نگفته است، اما به نظر می رسد با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آینده آقای اتمر یکی از گزینه های اصلی برای نامزد شدن در این انتخابات باشد.

آگاهان به این باورند که حنیف اتمر در جریان سال‌ها کار در حکومت، روابطش را با متحدان افغانستان و کشورهای منطقه تحکیم بخشیده و حالا امیدوار است که در انتخابات بعدی ریاست جمهوری شانس پیروزی داشته باشد. شیوای شرق معتقد است «آقای اتمر بنابر روابطی که با انگلستان، عربستان، روسیه و کشورهای دیگر دارد، علاقمند است که در انتخابات حضور داشته باشد و به همین دلیل استعفا داده است.»

آقای اتمر اما تاکنون در مورد برنامه‌های آینده اش چیزی نگفته است. برخی از تحلیلگران نیز به این نظرند که روابط آقای اتمر با روسیه، ایران و پاکستان نیز سبب شده است تا رییس جمهور غنی او را از وظیفه اش برکنار کند.

کمیسیون انتخابات گفته است که انتخابات ریاست جمهوری را در ماه حمل سال آینده خورشیدی برگزار می‌کند. تیم‌های سیاسی از هم اکنون برای رقابت در انتخابات آماده می‌شوند. تحلیلگران می‌گویند حنیف اتمر یکی از چهره‌های سیاسی است که خودش را در انتخابات ریاست جمهوری نامزد خواهد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟