آمادگی مجلس برای معرفی وزیر دفاع پیش از تعیطلات تابستانی

  • انتشار: ۲۹ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 7362

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از فارس، در حالی که ۲ روز دیگر تا آغاز تعطیلات ۴۵ روزه تابستانی نمایندگان باقی مانده «نذیر احمد احمدزی» معاون دوم مجلس اعلام کرد: اگر حکومت، نامزد وزیر دفاع ملی را در هفته آینده معرفی کند، مجلس چند روز از تعطیلات تابستانی‌اش را به تعویق می‌اندازد.

افغانستان در حالی وزیر دفاع ندارد که ارتش ملی به شدت با آزمون مبارزه با طالبان و داعش روبروست و به گفته کارشناسان در برخی میدان‌های جنگ نیروهای امنیتی به شدت با مشکل اعزام و فرماندهی دست و پنجه نرم می‌کنند.

احمدزی همچنین تاکید کرد که معرفی وزیر دفاع و نیز دادستانی کل و سایر پست‌های نیازمند رای مجلس، اهمیت ویژه دارد و مسئولین مربوطه باید قبل از تعطیلات تابستانی رای اعتماد مجلس را بدست آورند.

وی اظهار داشت: مجلس همواره از رئیس جمهور و رئیس اجرایی خواسته که وزیر دفاع، دادستان کل و دیگر سمت‌هایی که به تایید پارلمان نیاز دارند را معرفی کنند؛‌ اما حکومت در این خصوص کوتاهی کرده است.

از آغاز به کار حکومت وحدت ملی تا کنون، ۲ بار نامزد وزارت دفاع ملی جهت کسب رای اعتماد به مجلس فرستاده شده؛ ولی نامزدهای معرفی شده هر ۲ بار نتوانستند رای اعتماد مجلس را بدست آورند.

هم اکنون وزارت دفاع ملی توسط معصوم استانکزی اداره می‌شود. وی پس از رد صلاحیت شدن از سوی مجلس به عنوان سرپرست وزارت دفاع به کارش ادامه داد.

این در حالی است که برخی نمایندگان ادامه کار استانکزی را به عنوان سرپرست در وزارت دفاع خلاف قانونی سرپرستی می‌دانند.

«عبدالحفیظ منصور» عضو مجلس نمایندگان در این رابطه گفت: زمانی که کشور دچار جنگ و نا آرامی است، موجودیت وزرای دفاع، داخلی و رئیس امنیت ملی از اهمیت ویژه برخوردار است؛ هر روز که در معرفی نامزد وزیر دفاع تاخیر صورت می‌گیرد در واقع ما به شکل غیرمستقیم به دشمنان صلح و ثبات افغانستان کمک می‌کنیم.

منصور افزود: ادامه کار استانکزی در وزارت دفاع ملی مخالف قانون سرپرستی می‌باشد؛ زیرا به گفته وی، سرپرست وزیر به مدت ۲ ماه پیش از معرفی به مجلس می‌تواند کار کند و پس از آن که از سوی مجلس رد صلاحیت شد دیگر نمی‌تواند به سرپرستی‌اش ادامه دهد.

وی از رئیس جمهور خواست که اگر می‌خواهد وزارت دفاع با سرپرست اداره شود؛ باید فرد دیگری را به جای استانکزی به پارلمان معرفی کند.

از طرف دیگر مجلس هفته‌های اخیر دوره کاری کنونی با مشکل غیاب تعداد زیادی از نمایندگان رو بروست، به طوری که این مسئله خانه ملت را به چالش کشیده و به حد نصاب نرسیدن حاضرین در چندین جلسه پشت سر هم  رسیدگی به برخی قوانین در مجلس متوقف شده است.

«مولوی عبدالرحمان رحمانی» یکی از اعضای مجلس در همین رابطه گفت: متاسفانه در جلساتی که در جریان ماه مبارک رمضان برگزار شد،تعداد حاضرین در مجلس به حد نصاب نرسیده بود.

«اسدالله سعادتی» عضو دیگر مجلس در این خصوص  گفت: غیاب طولانی برخی نمایندگان یکی از مشکلات جدی پارلمان است و ما این اواخر بیشتر با این مسئله روبرو بوده ایم.

نمایندگان مجلس، غیاب برخی نمایندگان را ناشی از عدم مسئولیت پذیری آنان عنوان کرده و اظهار داشتند که افغانستان فرصت‌های بسیاری را از دست می‌دهد.

در خصوص  وظایف داخلی مجلس، برای اعضایی که چندین جلسه متوالی در مجلس حضور نداشته باشند مقرارتی در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که به ویژه در سال جاری، افغانستان در وضعیت بد امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار دارد و تنها چشم امید مردم به فعالیت موثر شورای ملی به خصوص مجلس نمایندگان است که نسبت به مجلس سنا از صلاحیت‌های بیشتری برخوردار می‌باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟