آلمان همچنان به عربستان سلاح می فروشد

  • انتشار: ۲۳ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 33259

در حالیکه نهاد های حقوق بشری عربستان را متهم می کند که مواضع غیر نظامیان را در یمن بمباران می کند اما دولت فدرال آلمان صادرات تجهیزات نظامی به پادشاهی سعودی را برای سه ماهه سوم سال جاری میلادی تصویب کرد.

به‌گزارش روزنامه «زوددویچه تسایتونگ» آلمان، بر اساس درخواست کتبی اشتفان لیبیش، نماینده حزب چپ‌های آلمان در پارلمان این کشور از وزارت اقتصاد این کشور درباره صدور تجهیزات نظامی به عربستان سعودی، این وزارتخانه صادرات این تجهیزات به ارزش حدود ۱۴۸ میلیون یورو را تأیید کرده است.

در همان حال در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی آلمان تجهیزات نظامی به ارزش ۴۱ میلیون یورو به عربستان سعودی صادر کرده بود. میزان صادرات تسلیحات آلمان به پادشاهی سعودی در سال ۲۰۱۶ در مجموع حدود ۵۳۰ میلیون یورو بود.

تجارت تجهیزات نظامی آلمان احتمالاً منجر به بحث جدیدی در ارتباط با دخالت عربستان سعودی در درگیری‌های مسلحانه خواهد شد. در این میان نقش پادشاهی سعودی در جنگ یمن منجر به وضعیت ناگواری در این کشور شده و خطر گرسنگی زندگی میلیون‌ها نفر در یمن را تهدید می‌کند.

وزارت اقتصاد آلمان همچنین گفته است تجهیزات نظامی این کشور به‌ارزش ۳۰۰ میلیون یورو نیز به مصر فروخته شده است.

اشتفان لیبیش صادرات تسلیحات به عربستان سعودی و مصر را مورد انتقاد قرار داده است.

زوددویچه تسایتونگ نوشته است که وزارت اقتصاد آلمان درباره این‌که چه تجهیزات نظامی‌ای به عربستان سعودی فروخته شده، چیزی نگفته است. با این حال، ظاهراً قایق‌های گشت‌زنی بخش بزرگی از این تجهیزات را تشکیل می‌دهند. این صادراتی بزرگ محسوب می‌شود، که در واقع قبلاً تصویب شده است. با این وجود، قبل از صادرات نهایی، باید مجوز بیشتری داده شود، زیرا اکنون برای صدور قایق‌های تکی مجوز بیشتری اعطا می‌شود.

در مجموع، ریاض ۴۸ قایق برای حفاظت از سواحل و سکوهای خود می‌خواهد خریداری کند. همچنین به گفته دولت، کامیون‌های خریداری‌شده تنها برای حمل و نقل تجهیزات نظامی به‌کار می‌روند. افزون بر این، شورای امنیت فدرال آلمان اجازه صدور تجهیزات و ابزار نظامی شرکت «فریتس ورنر»، شرکت آلمانی ویژه تولید مهمات به عربستان سعودی را به ارزش ۸.۹ میلیون یورو داده است.

دولت آلمان به تازگی مجوزهای خود را برای صادرات تسلیحات به عربستان سعودی به دلیل درگیری‌های منطقه خلیج فارس محدود کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟