آغاز مذاکرات افغانستان و طالبان در دبی

  • انتشار: ۱۶ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 6006

برخی از منابع و رسانه ها گزارش داده اند که امروز(شنبه) نشست غیر رسمی صلح در دوبی برگزار می شود.

شماری از منابع گفته اند که میرویس یاسینی و اسحاق گیلانی دو تن از اعضای ولسی جرگه در این نشست اشتراک می کنند و ممکن نماینده های از جامعه مدنی نیز در این نشست سهم بگیرند.

در همین حال شورای عالی صلح افغانستان هرچند از نشست های بین الافغانی در رابطه به صلح استقبال می کند، اما می گوید که نشست های غیر رسمی طوری که فکر می شود مفید نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از رشد؛ عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح افغانستان صبح روز شنبه به رادیو آزادی گفت که با راه اندازی نشست های غیر رسمی نباید وقت ضایع شود بلکه به گفته وی تلاش برای نشست های رسمی میان حکومت و مخالفان مسلح دولت باید صورت گیرد.

وی افزود: ” موقف ما از ابتدا این بوده که با راه اندازی نسشت های غیر رسمی نباید ضیاع وقت صورت گیرد بلکه باید طرف های درگیر تلاش کنند تا نشست های رسمی را در رابطه به صلح آغاز کنند.

همه طرف های درگیر باید مذاکرات رسمی را انجام دهند و مشکلات خود را مطرح کنند تا یک نتیجه بدست آید که قابل قبول همه مردم باشد.”

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که به روز های پنجشنبه و جمعه نشستی غیر رسمی صلح در ناروی نیز صورت گرفت.

وزارت خارجه ناروی و طالبان مسلح این نشست را تایید کرده اند، اما طالبان مسلح تأکید داشته اند که این نشست رسمی نبوده است.

گفته شده که شماری از اعضای شورای عالی صلح و چند تن از اعضای ولسی جرگه نیز در نشست اسلو اشتراک کرده بودند.

در این حال عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح افغانستان نیز این نشست را تأیید می کند و می گوید که در آن بیشتر در رابطه به مسایل حقوق بشر بخصوص حقوق زنان بحث صورت گرفته است.

به گفته وی،” هدف از این نشست این بوده تا فکر طالبان مسلح در رابطه به حقوق بشر بخصوص حقوق زنان مشخص گردد که چه فکر و پالیسی دارند.
همه جوانب که در این نشست اشتراک داشتند نظریات خود را ارائه کرده اند.”

در این حال گفته شده است، نشستی غیر رسمی صلح که روز شنبه در دوبی برگزار می شود، آمادگی برای نشستی است که بر اساس گزارش ها چند روز بعد از سوی موسسه بین المللی پگواش در قطر راه اندازی خواهد شد.

گفته می شود، در نشستی که در روز های بعد در قطر برگزار می شود نماینده های حکومت افغانستان، مخالفان مسلح دولت و برخی نهاد های مدنی اشتراک خواهند کرد.

مقامات شورای عالی صلح افغانستان می گویند که آنان به موسسه پگواش گفته اند که باید حکومت افغانستان و شورای عالی صلح این کشور در رابطه به هر نشست که از سوی این موسسه در مورد صلح برگزار می شود در جریان قرار گیرد.

حدود یک ماه پیش نیز نشست غیر رسمی صلح از سوی موسسه پگواش در قطر راه اندازی شده بود که در آن نماینده های حکومت افغانستان، جامعه مدنی و هیئتی از سوی مخالفان مسلح دولت اشتراک کرده بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟