آشنایی با پیام های سامانه همتا

  • انتشار: ۱۱ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 108544

سامانه همتا که مخفف سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی می باشد، یک سامانه است که به طرح تثبت تجهیزات سیم ریجستری که با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورهای تلفن همراه و… به اجرا گذاشته شده است منتسب می باشد.

آشنایی با پیام های سامانه همتا
آشنایی با پیام های سامانه همتا

طرح ثبت یا همان رجیستری تلفن همراه هدف مبارزه با قاچاق دستگاه‌های دارای سیم‌کارت، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با همکاری دو وزارت‌ خانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت‌خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات به مرحله اجرا رسیده است.

در این طرح، با استفاده از شناسه ای به نام IMEI  دستگاه که برای هر گوشی به صورت اختصاصی و منحصر به فرد است، تنها دستگاه‌های قانونی و منطبق بر استانداردهای ایمنی و سلامت، قابلیت فعال‌سازی و استفاده از خدمات اپراتوری را خواهند داشت.

از دیگر اهداف اجرای این طرح می‌توان به مواردی همچون ایجاد اشتغال، تضمین ارائه خدمات پس از فروش و… اشاره کرد.

خوب است که بدانید هر تلفن همراه دارای یک شناسه ۱۵ رقمی مخصوص به خود است. در این طرح از یک پروتکل دو مرحله‌ای استفاده می‌شود، به این ترتیب که IMEI گوشی های وارداتی در لحظه ورود به کشور ایران ثبت می‌ شود و به آن یک کد فعالسازی منحصر به‌فرد اختصاص داده می‌شود.

در زمان خرید گوشی همراه کد اختصاص داده شده تحویل خریدار می‌ شود. خریدار به وسیله درگاه‌های سامانه همتا، شناسه (IMEI) دستگاه، کد فعالسازی و شماره سیم‌کارت خود را به سامانه همتا ارسال کرده و سپس می‌تواند از دستگاه مورد نظر با سیم‌کارت مورد نظر استفاده نماید.

محتویات پیامک های ارسالی سامانه همتا

ممکن است بسیاری از شما با پیامک هایی از سوی سامانه همتا در موارد مختلف برخورد کرده باشید که نمونه هایی از آن در ادامه این مطلب آمده است.

ممکن است به شما پیامی به این مضمون ارسال شود:


دستگاه با مشخصات فلان قانونی است اما تا کنون فعال‌سازی نشده است شما می توانید با شماره‌گیری فلان کد که معمولا #۷۷۷۷*  می باشد نسبت به فعال‌سازی آن اقدام نمایید.
در غیر این صورت از تاریخ فلان دیگر قادر به دریافت سرویس نخواهید بود.
و در ادامه پیام مدل گوشی تان، برند آن و کد ۱۵ رقمی نوشته شده است.

پیامک دیگری که شما در این گونه موارد با آن روبرو می شوید به قرار زیر است:


دستگاه با مشخصات فلان قانونی است ولی همچنان فعال‌ سازی نشده است و از این تاریخ امکان استفاده از شبکه تلفن همراه را نخواهد داشت.
لطفاً نسبت به فعال‌سازی آن از طریق شماره‌گیری فلان کد که معمولا  #۷۷۷۷*  می باشد اقدام نمایید.

در ادامه نیز برند، مدل و شماره شنامه ۱۵ رقمی گوشی تان نوشته شده است.

این پیام در صورتی برای شما ارسال می ‌شود که دستگاه شما آکبند و قانونی بوده اما هنوز فعال‌سازی نشده باشد.

آشنایی با پیام های سامانه همتا


در این وضعیت دو حالت وجود دارد؛ اول این که شما درسترسی به کد فعال سازی دارید و در این صورت از طریق همتا دستگاه تان را برای سیم مد نظر فعال می نمایید.

دوم این که درسترسی به کد فعال سازی ندارید و دقت داشته باشید که کد فعال سازی دستگاه های آکبند که به شکل قانونی به دست شما رسیده است روی کارت گارانتی یا جعبه به شکل مخفی به چاپ رسیده است.

نوع دیگری از پیامک های سامانه همتا به قرار زیر است.

 شما در پیام های خودتان مشاهده میکنید نوشته شده است که مالک این دستگاه، شماره تلفن دیگری است، اگر دستگاه را خریداری نموده‌اید از فروشنده بخواهید تا از طریق سامانه همتا، مالکیت دستگاه را به شما منتقل نماید، در غیر این صورت نیاز نیست اقدامی انجام دهید.

در ادامه این پیامک هم شما شماره شناسه ۱۵ رقمی یا همان آی ام ای آی را مشاهده می کنید.

پیامک دیگری که شما دریافت می کنید حاوی این مطلب است که مالک این دستگاه، شماره تلفن فلان است اگر دستگاه را خریداری نموده اید از فروشنده بخواهید تا از طریق سامانه همتا،مالکیت دستگاه را به شما منتقل نماید در غیر این صورت نیاز نیست اقدامی انجام دهید.

در ادامه نیز کد ۱۵ رقمی نوشته شده است.
این پیامک در صورتی ارسال می‌شود که سیم‌کارت جدیدی، روی دستگاه قرار گرفته باشد که دو حالت دارد؛ اول این که دستگاه را تازه خریده اید که حتماً باید از فروشنده انتقال مالکیت بگیرید.

دوم این که در صورتی که این دستگاه ره به تازی نخریده این یکی دیگر از سیم کارت های خودتان را داخل آن قرار داده اید و این پیامک را دریافت کرده اید که نیاز به اقدام کار خاصی نیست.

آشنایی با پیام های سامانه همتا
آشنایی با پیام های سامانه همتا

پیامک دیگری هم ممکن است شما از سامانه همتا دریافت کنید که از این قرار است: مالک این دستگاه شماره تلفن دیگری است به دلیل فعالیت هم‌زمان چند دستگاه با این شناسه و جلوگیری از تضییع حقوق مالک، به صورت موقت تا فلان تاریخ با فلان شماره تلفن سرویس خواهد گرف.

همچنین این پیامک که مالک این دستگاه، شماره تلفن دیگری است و با فلان شماره از این تاریخ امکان استفاده از شبکه تلفن همراه را نخواهد داشت را نیز از محل سامانه همتا مشاهده می کنید.
در انتهای همه این پیامک ها برند، مدل و شناسه  گوشی تان نیز ارسال می شود.

این پیامک در صورتی فرستاده می شود که شناسه ۱۵ رقمی دستگاه شما غیراستاندارد باشد. این شناسه ها، به دلیل استفاده همزمان چندین دستگاه با این شناسه و جهت جلوگیری از تضییع حقوق مالک دستگاه، به عنوان شناسه غیراستاندارد شناخته شده اند.

دقت داشته باشید این دستگاه ها صرفا می توانند با سیم کارتی استفاده شوند که قبل از شروع طرح رجیستری روی دستگاه بوده یا از آن سیم کارت، انتقال مالکیت گرفته باشد.

در این صورت نیز دو حالت وجود دارد اول این که دستگاه را به تازگی خریداری کرده اید، حتما باید از فروشنده انتقال مالکیت بگیرید.

حالت دوم این است؛ در صورتی که این پیامک به دلیل تعویض سیم کارت توسط خودتان برای شما ارسال شده و خرید و فروشی اتفاق نیفتاده، در صورتی که میخواهید بیشتر از تاریخ اعلام شده در پیامک، از دستگاه با سیم کارت جدید استفاده کنید، می توانید با سیم کارتی که قبل از شروع طرح رجیستری روی دستگاه بوده، ابتدا افزودن دستگاه را انجام داده و سپس، دستگاه را به سیم کارت جدید انتقال مالکیت دهید.