یوناما: در سه ماه اول سال 2017 شمار تلفات غیرنظامیان 715 مورد بوده است

  • انتشار: ۷ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 21385

هیأت معاونت سیاسی سازمان ملل متحد برای افغانستان، امروز گزارش سه ماهه‌اش را در مورد قربانیان افراد ملکی در افغانستان نشر کرد که در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی، شمار قربانیان ملکی را ۲۱۸۱ اعلام کرده است که شامل ۷۱۵ کشته و ۱۴۶۶ زخمی می‌شوند.

بر اساس یافته‌های یوناما، همانند سال ۲۰۱۶ میلادی، درگیری‌های مسلحانۀ زمینی، بیشترین قربانیان (۳۵ درصد) را از غیرنظامیان در سه ماه نخست سال جاری گرفته است و مواد انفجاری تعبیه‌شده، حملات انتحاری و گروهی به ترتیب از عوامل دیگر قربانی‌شدن افراد ملکی گفته شده است.

در گزارش آمده است “مواد انفجاری تعبیه شده (به جز از کاربرد چنین مواد در حملات انتحاری) منحیث دومین عامل عمده تلفات افراد ملکی باقی مانده است که سبب واردآمدن تلفات به ۴۰۹ غیرنظامی ) ۱۲۶ کشته و ۲۸۳ زخمی(در این مدت بوده است. این آمار شامل ۱۹ درصد تمامی تلفات ملکی در سه ماه نخست امسال می‌باشد”.

یوناما با نگرانی گفته است که قربانی‌شدن غیرنظامیان در نتیجۀ حملات انتحاری و گروهی پنج درصد افزایش یافته است که در سه ماه نخست امسال، در این گونه حملات ۱۰۸ تن کشته و ۲۶۶ تن دیگر زخمی شده اند و ۱۷ درصد تمام قربانیان را تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر، ۸۶ غیرنظامی در نتیجه مواد تعبیه‌شدۀ انفجاری – که با واردکردن فشار منفجر می‌شوند – کشته شده و ۱۳۲ تن دیگر زخم برداشته اند که بیانگر افزایش 12 درصدی است.

در این گزارش همچنان آمده است “یوناما در این مدت ۱۴۸ مورد تلفات ملکی (۷۲ کشته و ۷۶ زخمی) را از ناحیه عملیات‌های هوایی ثبت نموده است، که افزایش نگران‌کننده‌ای را در مقایسه به تلفات ملکی ناشی از چنین حملات در سه ماه اول سال ۲۰۱۶ ، که در برگیرنده ۲۹ مورد (۸ کشته و ۲۱ زخمی) بود، نشان می‌دهد”.

عامل ۶۲ درصد قربانیان غیرنظامی که شامل ۴۴۷ کشته و ۹۰۶ زخمی می‌گردد، گروه‌های مخالف مسلح دولت خوانده شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش را نشان می‌دهد.

یوناما تأکید کرده است که گروه‌های مسلح مخالف دولت به هدف قراردادن عمدی غیرنظامیان ادامه داده اند.

تادامیچی یاماماتو رئیس یوناما گفته است “در منازعات مسلحانه، کشتن و زخمی‌ساختن عمدی افراد ملکی جنایت جنگی محسوب می‌گردد. گروه‌های مسلح مخالف دولت باید به انجام این عمل اسفناک پایان دهند و همه باید از تعریف افراد ملکی که در قانون بشردوستانه بین‌المللی صورت گرفته است، احترام بگذارند”.

نیروهای طرفدار دولت درا ین گزارش، مسؤول ۱۶۵ کشته و ۲۸۶ زخمی شناخته شده اند که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، بیانگر دو فیصد کاهش است. یوناما از این کاهش و تمام تلاش‌ها به منظور حفاظت از افراد ملکی را استقبال کرده است.

در گزارش یوناما، ۹ درصد غیرنظامیان در نتیجۀ درگیری بین نیروهای طرفدار دولت و مخالفین مسلح قربانی شده اند؛ که عامل آن مشخص نگردیده است.

بر اساس گزارش یوناما، کابل بیشترین تلفات افرادی ملکی را از ناحیه حملات انتحاری و گروهی در این شهر متحمل شده است و سپس ولایت‌های هلمند، قندهار، ننگرهار و ارزگان بیشترین قربانیان غیرنظامیان را شاهد بوده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟