گزارش هیات اعزامی دولت از مذاکرات اسلام آباد

  • انتشار: ۱۸ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 7081

حواشی نشستِ اسلام آباد امروز رسانه‌ای شد. هیئت اعزامی حکومت به اسلام آباد امروز گزارش خود از جریان مذاکرات مستقیم حکومت با طالبان را ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از تمدن، این هئیت، اعتمادسازی، انجام مذاکرات مستقیم با نمایندگان رسمی طالبان و حضور زنان در جریان مذاکرات را، از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره از گفتگوها اعلام کرد.

هیئت مذاکره کننده حکومت با طالبان، گفتگوهای اسلام آباد را اولین گفتگوهای بین الافغانی صلح خواند که با حضور نمایندگان رسمی شورای کویته و شبکه حقانی برگزار شده و به گفته اعضای این هیئت، در این گفتگوها خطوط اساسی مذاکرات مورد بحث قرار گرفته و فصل اول و دوم قانون اساسی هم به عنوان خط قرمز حکومت افغانستان مطرح بوده است.

در نشست اسلام آباد همچنین مسئله آتش بس در روزهای عید و رهایی زندانیان طالب دربند حکومت افغانستان مطرح شده است.

هئیت اعزامی حکومت، این دور از مذاکرات را با نشست‌های قبلی در مورد صلح کاملا متفاوت ارزیابی کرد و گفت: در کنفرانس‌های قبلی حکومت هیچ‌گاه نشست مستقیم و رو در رو با طالبان نداشته و پیش از این مذاکرات بیشتر با طرف‌های میانجی انجام شده است. این هیئت تاکید کرد که در اسلام آباد برای اولین بار، گفتگوهای صلح بین دو طرف اصلی قضیه درگیر در جنگ افغانستان انجام شده.

هیئت حکومت حضور نمایندگان رسمی حکومت‌های امریکا، چین و پاکستان به عنوان ناظر در این مذاکرات را از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این دوره عنوان کرده است. به گفته اعضای این هئیت، در دوره‌های قبلی، بیشتر نمایندگان غیر رسمی دولت‌ها شرکت می‌کردند.

به گفته اعضای هیئت، در نشست اسلام آباد فیصله شده که دور بعدی مذاکرات به زودی برگزار گردد. هرچند آنان از نامشخص بودن محل برگزاری دور بعدی گفتگوها سخن گفتند، اما تاکید کردند که بعید نیست این گفتگوها این بار در چین برگزار شود. به گفته اعضای هیئت، تاکید بر دستاوردها و ارزشهای نظام کنونی و حفظ حقوق زنان از مهم‌ترین خواست‌های حکومت در دور بعدی خواهد بود.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟