قیمت تریاک در افغانستان چقدر است؟

  • انتشار: ۱۹ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 34209

به گزارش خبرگزرای اطلس، قیمت تریاک افغانستان و جهان با توجه به تولید این ماده مخدر، متفاوت است، برای تولید یک کیلوگرم هروئین، ۱۶.۷ کیلوگرم تریاک نیاز است و قیمت خیابانی یک کیلوگرم هروئین در جهان غرب، نزدیک به ۱.۵ میلیون دالر است. در افغانستان قیمت یک کیلوگرام تریاک خشک در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۱۵۵ دالر است.

گزارش سیگار از قیمت تریاک در افغانستان

سیگار یا بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان چندی پیش گزارش داد که ایالات متحده از سال ۲۰۰۲ تا ۳۱ مارچ ۲۰۱۷، ۸.۵ میلیارد دالر برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان، فراهم کرده است. اتحادیه‌ اروپا، بانک جهانی، سازمان ملل متحد و بسیاری از دونران دیگر نیز، صدها میلیون دالر را در این جنگ هزینه کرده‌اند. هزاران تن از نیروهای امنیتی افغانستان در مبارزه علیه مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند، اما تاکنون، همه‌چیز ناکام و شکست‌خورده است.

قیمت تریاک در افغانستان

در حدود بیش از بیست نهاد سازمان ملل متحد در افغانستان وجود دارند. با این‌حال، فقط تعدادی از این نهادها به تلاش‌ها برای مبارزه با مواد مخدر کمک می‌کنند، اما عمدتا UNODC علیه مواد مخدر در افغانستان کار می‌کند. این نهادهای سازمان ملل متحد نیز در دست‌یافتن و پیش‌نهادن کدام سیاست یا استراتژیِ که به دولت افغانستان در امر مبارزه با مواد مخدر کمک کند، ناکام بوده‌اند.

برای تولید یک کیلوگرم هروئین، ۱۶.۷ کیلوگرام تریاک نیاز است و قیمت خیابانی یک کیلوگرم هروئین در جهان غرب، نزدیک به ۱.۵ میلیون دالر است. در افغانستان قیمت یک کیلوگرام تریاک خشک در سال ۲۰۱۷، ۱۵۵ دلار است. تفاوت عمده در هزینه و قیمت‌ها، و افزایش تقاضای تریاک در بازار بین‌المللی نیز یکی از دلایل اصلی افزایش کشت خشخاش در افغانستان است.

گزارش UNODC از سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که افغانستان در حدود ۴۸۰۰ تن تریاک تولید کرده است و پول مواد مخدر غیرقانونی ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل داده و ارزش آن بیش از دو-سوم کل سکتور زراعت بوده است. این اقتصاد غیرقانونی، ۵۷ درصد درآمد سالانه‌ی خانوار کشاورزان افغانستان را تشکیل می‌دهد. در سال جاری، محصول تریاک دو برابر سال ۲۰۱۶ شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.