کم کاری دولت وحدت ملی در مبارزه با پدیده «فرار مغزها»

  • انتشار: ۲۲ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 9451

روزنامه چراغ نوشت: 

در حالی هر روز خبرهای تأسف باری از وضعیت غرق شدگان و زندانیان و اردوگاه‌های یونان و ترکیه و دیگر گذرگاه‌های سد راه مبدأ تا مقصد مهاجرین غیرقانونی می‌شنویم که اکثریت قریب به اتفاق این قربانیان را مهاجرین افغانستانی تشکیل می‌دهند.

مایه بسی تأسف، تأثر و ننگ است که افغانستان این روزها به اردوگاه اجباری و البته موقت افغانستانی‌ها تبدیل شده است و هرکس با هر توانی که دارد تا آنجا که بتواند به دورترین نقطه جغرافیایی نسبت به این کشور می‌گریزد.

فرار مغزها که با مشکلات فراوان طی این مدت ۱۴ سال آماده خدمت شده بودند یکی از جبران‌ناپذیرترین خسارت‌هایی است که متولیان امور سیاسی به بدنه کشور وارد کرده‌اند.

از یک سو، مسئولان حکومتی و اقوام و اقارب ارگ نشینان دوتابعیتی با خروج ارز و سرمایه‌های ملی موجود در خزانه ملی از کشور و انتقال به شرکت‌ها و بانک‌های سوئیس و دبی و ترکیه با انتقال خانواده‌های خود، مقدمات سفرشان را فراهم می سازند و جای پای خود را برای بازگشت به اروپا محکم می‌سازند.

از سوی دیگر، مردم غیرنظامی مقیم افغانستان و مهاجرین ساکن در ایران و پاکستان بار سفر بسته‌اند و از خطرناک‌ترین و بی‌بازگشت‌ترین راه‌های ممکن، عازم ورود غیرقانونی به یونان و مقدونیه و ایتالیا و کشورهایی از این دست می‌شوند.

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد، تعداد متقاضیان پناهندگی در ماه‌های اخیر به بی‌سابقه ترین و بالاترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده و در عین حال، میزان قابل توجهی از افغانستانی‌هایی که به طور قاچاقی وارد برخی کشورها شده‌اند، در زندان بسر می‌برند و برخی نیز در آب‌های آزاد غرق می‌شوند.

افغانستان این روزها به مخروبه‌ و ویرانه‌ای غیرقابل سکونت و فارغ از کمترین میزان امنیت و ثبات و رفاه و بهداشت عمومی تبدیل شده، به گونه‌ای که مرزها هر روزه شاهد فرار و مهاجرت غیرقانونی دسته‌های چند صد نفره مردم به سوی امیدهای واهی در آن‌سوی کره زمین است.

در واقع بی‌مبالاتی‌ها و سوء مدیریت حکومت وحدت ملی، حتی به کمپ‌های مهاجرپذیر در ترکیه و یونان نیز رسیده و آثارش در زندان‌ها و سواحل مملو از اجساد و مردگان افغانستانی نمایان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟