کمیسیون مستقل انتخابات: برای انتخابات پارلمانی پول نداریم

  • انتشار: ۲۸ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 5518

به گزارشخبرگزالری اطلس به نقل از تسنیم، «احمد یوسف نورستانی» رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با حضور در مجلس نمایندگان گفت: دولت و جامعه جهانی برای برگزاری انتخابات باید هشتاد میلیون دلار در اختیار این کمیسیون قرار دهند.

وی در ادامه افزود: نبود پول، عدم توافق حکومت وحدت ملی در مورد اصلاحات، مشکلات فنی و تدارکاتی از عوامل اصلی تأخیر در انتخابات پارلمانی افغانستان است.

نورستانی اظهار داشت: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هنوز هم در برخی بخش‌های فنی آمادگی دارد و در صورت دریافت پول، می‌تواند با چند ماه تأخیر انتخابات پارلمانی را برگزار کند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت: زمانی که در خواست کردیم تا بودجه انتخابات پارلمانی را در اختیار ما قرار دهند، دولت گفت پول نداریم و کشورهای خارجی هم اعلام کردند که پول این انتخابات را در روند بررسی آرای ریاست‌جمهوری مصرف کرده و برای دریافت پول تازه باید دولت‌های کشورشان موافقت کنند.

یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اظهار داشت: واضح می‌گویم و تأکید می‌کنم که بیشتر پول‌ها برای روند بررسی مجدد آرا بیهوده مصرف شد سپس نتیجه آن توافق سیاسی تیم‌های انتخاباتی شد.

به باور نورستانی در این روند میلیون‌ها دلار پول مصرف شد؛ اما نتایج چشم‌گیر در پی نداشت.

نورستانی افزود: دولت و مردم از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی سال گذشته درس بزرگی گرفتند و باور پیدا کردند که نباید با پول کشورهای خارجی انتخابات برگزار کرد.

وی تأکید کرد: مصمم بودیم تا انتخابات پارلمانی را در زمان مشخص آن برگزار کنیم؛ اما چالش‌های باقی مانده از انتخابات سال گذشته سبب تأخیر در این روند شد.

نورستانی افزود: اصلاح نظام انتخاباتی از مسایل اصلی توافق دو رهبر سیاسی کشور بود و بر اساس این کمیسیون مستقل انتخابات طرح اصلاح شده ۶۶ صفحه‌ای را به ریاست جمهوری فرستاد؛ اما مورد توجه قرار نگرفت.

وی ادامه داد: خواستار ایجاد چنین حکومتی نبودیم اما مصلحت‌های سیاسی سبب آن شد و اکنون کسی از آن راضی نیست، مسائل فنی انتخابات در گرو مصلحت‌های سیاسی قرار گرفت که امروز ما همین طور یک حکومت را داریم و همۀ شما از آن ناراضی هستید.

قرار بود انتخابات پارلمانی در ماه میزان امسال برگزار شود؛ اما به دلیل عدم اصلاح نظام انتخاباتی و نبود پول، این روند تا یک سال به تأخیر افتاده است.

پیش از این ریاست‌جمهوری و ریاست اجرایی دولت افغانستان اعلام کرده بودند که به زودی کمیسیونی برای اصلاح نظام انتخاباتی تعیین می شود؛ اما با گذشت چند ماه هنوز هم این کمیسیون آغاز به کار نکرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟