پولیس کابل تجمع اعتراضی برای قربانیان جنبش روشنایی را ممنوع اعلام کرد

  • انتشار: ۱۱ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15338

در پی فراخوان برای برگزاری چهلمین روز گرامیداشت از قربانیان جنبش روشنایی در حادثه خونین دهمزنگ، پولیس کابل هشدار داده است؛ هر نوع تجمع اعتراضی جنبش روشنایی ممنوع است.

گل نبی احمدزی، فرمانده گارنیزیون کابل روز چهارشنبه در کابل گفت که تنها برگزاری مراسم های مذهبی در مصلای شهید مزاری در غرب کابل جواز دارد و پولیس مانع برگزاری دیگر مراسم ها خواهد شد.

این در حالیست که جنبش روشنایی گفته است که مراسم با شکوه و اعتراضی به مناسبت چهلمین روز حادثه انفجار خونبار دهمزنگ که بیش از نود نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده اند را در مصلای شهید مزاری در منطقه دشت برچی کابل برگزار خواهد کرد.

این جنبش با انتشار فراخوانی از مردم خواسته است که در این مراسم شرکت کنند و با تجمع میلیونی شان به گفته این جنبش به دهن کجی های حکومت وحدت ملی در پیوند به نادیده گرفتن خواسته های این جنبش پاسخ دهند.

این جنبش پس از اینکه حکومت وحدت ملی با طرح انتقال مسیر خط برق ترکمنستان از راه بامیان مخالفت کرد شکل گرفت.

رهبران و هوادارن این جنبش حکومت وحدت ملی را به تبعیض سیستماتیک علیه مناطق مرکزی افغانستان متهم می کنند و هشدار دادند تا زمانی انتقال خط برق ترکمنستان از راه بامیان به اعتراض شان ادامه خواهند داد.

با این حال، گل نبی احمدزی، فرمانده گارنیزیون کابل می گوید که به دلیل تهدید های امنیتی ماموران پولیس موظف شدند تا از برگزاری هر گونه مراسم به جز مراسم های مذهبی در مصلای شهید مزاری جلوگیری کنند.

آقای احمدزی گفته که ماموران پولیس حاضرند با تمام نیرو امنیت مراسم های مذهبی را بگیرند اما او توضیحات نداد که این نیروها چرا از گرفتن امینت معترضان جنبش روشنایی عاجز هستند.

او هر گونه تجمع هواداران این جنبش را غیر قانونی خواند و تاکید کرد که عاملان برگزاری این مراسم مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

جنبش روشنایی اما ساعات پس از اعلام این تصمیم فرمانده گارنیزیون کابل خبر داده که نگرانی های پولیس بابت تامین امنیت هوادران این جنبش مرفوع شده است.

در اعلامیه جنبش روشنایی گفته شده که تصمیم در باره برگزاری گردهمایی مردمی به مناسبت چهلمین روز قربانیان فاجعه دهمزنگ مطابق زمان و وقت اعلام شده همچنان با برجاست و این مراسم در محل تعیین شده برگزار می شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟