ولایت بلخ، مرکز ثقل تجاری و سیاسی کشور است

  • انتشار: ۵ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: اقتصادسیاست
  • شناسه مطلب: 42859

محمودی: با سلام و وقت بخیر، شورای علمای شعیه با نگرانی از آسیب دیدن مردم در مراکز توزیع تذکره و ثبت‌نام رأی‌دهندگان اعلامیه‌ای را صادر کرده بود؛ زیرا آنان این نگرانی را داشتند که بازهم ممکن است بر مردمی با قومیت خاص حمله شود؛ ولی ما شاهد آن بودیم که حکومت نیز حوزه چهارم امنیتی را برای تأمین امنیت آنان ایجاد کرد.

علت اصلی عدم استقبال عمومی مردم از انتخابات این است که آنان از عملکرد نمایندگان ناراضی هستند؛ زیرا نمایندگان نتوانستند بر مطالبات مردم جامه عمل بپوشانند و از سوی مردم اعتماد و نگاه مثبتی بر کمیسیون مستقل انتخابات را ندارند. باورها بر این است که اگر بازهم مردم مشارکت کنند امکان دارد گزینش‌ها بر خلاف میلشان صورت گیرد.

همه این موارد باعث کم‌رغبتی مردم برای ثبت‌نام در مراکز شده است. کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت باید برای افزایش اعتماد و رغبت مردم برای مشارکت در این پروسه اقدام به اعتماد سازی کند؛ زیرا مردم نسبت به حکومت وحدت ملی بی‌باورهستند؛ بنابراین نمی‌توانند بر پیشبرد شفاف انتخابات با مدیریت این حکومت اعتماد کنند.

محمودی افزود: یک وکیل و یا نمایده مردم باید وکیل درد و مشکلات مردم باشد و مطابق قانون صلاحیت‌ها و تشکیل شورای ملی به وظایف و صلاحیتش عمل کند. باید نماینده همه مردم بخصوص از حوزه انتخابی‌اش باشد و در راستای تحکیم وحدت، همدلی و اتحاد مردم افغانستان تلاش کند و نظارت واقعی از عملکرد حکومت داشته باشد و در ساختن قانون، منافع ملی را در نظر داشته باشد و ساختن قوانین به نفع کشور و مردم باشد.

با تأسف مردم معلومات کافی از صلاحیت وکلا ندارند. وکیل، پل ارتباطی میان حکومت و مردم است. ما شاهد این بوده‌ایم که برخی وکلا به دنبال تضمین منابع شخصی خودشان بوده‌اند. بسیاری از وکلا به جای اینکه وکیل مردم و حوزه انتخابی‌شان باشند به دنبال زد و بندهای شخصی خود بوده‌اند. البته وکلایی هم بوده‌اند که ارتباط مستمر با مردم داشته‌اند.

درادامه گفت: ولایت بلخ به عنوان مرکز ثقل تجارتی، سیاسی، مذهبی و اعتقادی افغانستان و بخصوص شمال و شمال شرق و یکی از مراکز علمی و مذهبی افغانستان است و مردم افغانستان از ولایات مختلف بخصوص شمال در این ولایت زندگی می‌کنند. بلخ جغرافیایی است که متعلق به همه مردم افغانستان بخصوص مردم شمال است.

در کنار آن، بلخ مرکز علمی شمال افغانستان است بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی و نهادهای خوب فرهنگی در این ولایت فعالیت چشم‌گیر داشته‌اند و بخش زیادی از ولایات شمالی مانند سرپل، تخار، سمنگان، کندز، فاریاب، جوزجان و مردم سایر ولایات در این ولایت زندگی می‌کنند و کسی که در این ولایت کاندیدا می‌شود باید نماینده اقشار مختلف کشور باشد.

تصمیم کاندیدا شدنم در بلخ، مبتنی بر ارزیابی‌ها، تصامیم و مشورت‌های عده زیادی از مردم ولایت بلخ بوده است و از سویی فراهم بودن بستر مناسب فرهنگی و علمی مرا تشویق کرد تا وارد کاروزارهای انتخاباتی در این ولایت شوم.

محمودی: معمولاً در انتخابات‌ها بسیاری وارد پروسه انتخابات می‌شوند. ما رقیب خاصی نداریم و تمام افرادی که در این پروسه شرکت می‌کنند باید برنامه خویش را ارائه کنند و ما از این جهت نگرانی چندانی نداریم. بسیاری از دوستان ما هستند که کاندیدا می‌شوند که فاقد برنامه و درک درست از دورنمای وضعیت کشورند. همه نامزدان انتخابات پارلمانی در رقابتی سالم برنامه‌های خود را در فضای صلح‌آمیز به مردم پیشکش کنند؛ این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند به چه کسی رأی دهند و به چه کسی رأی ندهند.

پارلمان ایده‌آل قوه‌ای مستقل و بخشی از حاکمیت دولت است نه از حکومت. یک پارلمان ایده‌آل باید نقش نظارتی داشته باشد و از وظایف و صلاحیت‌هایی که قانون برای پارلمان پیش‌بینی کرده است به خوبی در راستای منافع ملی استفاده کند.

پارلمان جای نفاق و شقاق‌های قومی و یا استفاده‌جویی‌های شخصی و انباشت پول و ثروت نیست. پارلمان خانه ملت افغانستان است و باید عزت و اعتبار این خانه حفظ شود.

وکلای متخصص در بخش‌های مختلف می‌توانند از تجارب گذشته در قالب قوانینی که تصویب می‌شود در راستای منافع ملی افغانستان گام بردارند و همکار خوبی برای قوه مجریه و مقننه باشند. زمانی می‌توانیم از بحران‌ها نجات پیدا کنیم که تمام قوای سه گانه در راستای حل مشکلات مردم به صورت هماهنگ حرکت کنند.

اگر اختلافات میان قوای سه گانه تشدید شود کشور فلج شده و از کارآیی نهادها و بخش‌های حکومتی کاسته خواهد شد و همچنین جلو پیشرفت‌ها نیز گرفته خواهد شد.

پارلمان آینده باید با حفظ جایگاه، اقتدار و استقلال خود، همکار خوب قوای دیگر باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟