واکنش آمریکا و حکومت افغانستان به درخواست طالبان برای مذاکره

  • انتشار: ۸ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 37553

بعد از درخواست طالبان از آمریکا برای مذاکرات مستقیم به منظور دستیابی به راه حل صلح آمیز در افغانستان، مقامات افغان می گویند؛ ایالات متحده امریکا این پیشنهاد طالبان را رد کرده و گفته است که طالبان باید با حکومت افغانستان گفتگو کند. همچنین مقامات در ریاست اجرایی گفته اند که از گفتگوهای صلح حمایت می کند، اما این گفتگوها باید در دست افغان ها باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طالبان در بیانیه‌ای مکتوب از آمریکا خواست که درهای گفت‌وگو را باز نگه دارد.

به نوشته این بیانیه دفتر سیاسی طالبان از مقامات آمریکایی می‌خواهد که مذاکرات مستقیمی را با دفتر سیاسی این گروه درباره دستیابی به یک راه حل صلح آمیز درباره مساله افغانستان برگزار کند.

هارون چخانسوری معاون ارتباطات استراتیژیک و رسانه‌های ریاست عمومی دفتر ریاست جمهوری گفت که ایالات متحده امریکا این پیشنهاد طالبان را رد کرده و گفته است که طالبان باید با حکومت افغانستان گفتگو کند.

آقای چخانسوری افزود، حکومت افغانستان هیچگاه مانع صلح نبوده بلکه عملاً گام‌هایی را برداشته است؛ اما طالبان هیچ گامی را در راه صلح در کشور بر نداشته است.

ریاست اجرائیه می‎گوید که به تلاش‎های همکاران بین‌المللی که به‌خاطر تأمین صلح پایدار در افغانستان کمک می‎کند، به دیده احترام می‎نگرد.

امید میثم معاون سخنگوی این ریاست به رادیو آزادی گفته است “شورای عالی صلح مسئولیت گفت‎وگوهای صلح از جانب حکومت و مردم افغانستان را دارد، اما اگر از سوی همکاران بین‌المللی ما این چنین تلاش می‎شود که برای صلح و ثبات پایدار در افغانستان کمک کند، ما به دیده قدر به آن می‎نگریم.”

طالبان در این بیانیه ی خود اعلام کرده است که جنگ در افغانستان انتخاب آنها نبوده بلکه یک تحمیل بوده است. باید اشغالگری به پایان رسیده و یک راه حل صلح آمیز در مساله افغانستان به دست آید.

این گروه تاکید کرد: مساله افغانستان از راه‌های نظامی قابل حل نیست. آمریکا باید بر یک استراتژی صلح آمیز به جای جنگ در افغانستان متمرکز شود. استراتژی‌های نظامی‌گری که در طول 17 سال گذشته بارها در افغانستان مورد آزمایش قرار گرفته، نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

طالبان در حالی این بیانیه را منتشر کرده است که ماه گذشته در یک عملیات انتحاری در ورودی ساختمان سابق وزارت داخله افغانستان در کابل 103 نفر را کشته و بیش از 230 نفر زخمی شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟