هند تجهیزات نظامی بیشتری از جمله هلیکوپتر به افغانستان می دهد

  • انتشار: ۲ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15119

کشور هند در صدد کمک نظامی بیشتری به نیروهای امنیتی افغانستان است، قرار است در آینده نزدیک تجهیزات نظامی از جمله “هلیکوپتر ام آی 25” برای مبارزه علیه گروه های تروریستی به افغانستان تحویل داده شود.

سفیر افغانستان در دهلی جدید می گوید باوجود نگرانی پاکستان از نزدیکی همکاری نظامی افغانستان با هند، دهلی جدید مصمم است سلاح بیشتری را برای مبارزه علیه شورشیان اسلامگرا به افغانستان بدهد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از صدای آمریکا؛ شیدا محمد ابدالی به رویترز گفته است که امنیت منطقه رو به خرابی نهاده و نیرو های امنیتی افغان، برای مبارزه با طالبان، گروه داعش و سایر شبه نظامیان، نیاز جدی به تجهیزات نظامی دارد.

آقای ابدالی با ابراز امتنان از کمک چهار هلیکوپتر هندی به نیرو های افغان گفت که افغانستان “به کمک های بیشتری و بسا بیشتری نیاز دارد.”

وزارت دفاع هند گفته است که انتظار می رود جنرال قدم شاه شهیم، لوی درستیز اردوی افغانستان به تاریخ ۲۹ اگست به هند برود و در مشورت با اردوی امریکا فهرست تجهیزات نظامی را که افغانستان نیاز دارد به هند تسلیم دهد.

تاهنوز روشن نیست که پول چقدر از فهرست ترتیب شده پرداخت می شود و چقدر از تجهیزات رایگان به نظامیان افغان تسلیم داده می شود.

آژانس رویترز به نقل از وزارت دفاع هند گزارش می دهد که تجهیزات شامل هلیکوپتر های بیشتر “ام آی ۲۵” که برای انتقال سربازان استفاه می گردد؛ لوازم طبی و پرزه جات طیاره های روسی قوای هوایی افغانستان است.

آقای ابدالی گفت “اجندای دیدار لوی درستیز اردوی افغانستان از هند واضح است. ما افزایش و توسعۀ روابط نظامی مان را نهایی می سازیم.”

سفیر افغانستان در دهلی جدید گفت “هند به مردم افغانستان گفته است که هرآنچه در توان داشته باشد برای رسیدگی به نیازمندی های نیرو های امنیتی افغان، انجام خواهد داد.”

هند در ۱۵ سال پسین اندکی بیشتر از ۲ میلیارد دالر در عرصۀ همکاری های اقتصادی با افغانستان کمک کرده است، اما کمک های نظامی آن کشور به افغانستان بیشتر به مصابۀ جلوگیری از واکنش پاکستان عنوان شده است.

در دسمبر سال گذشته، دهلی جدید اعلام کرد که چهار بال هلیکوپتر نظامی را به افغانستان کمک می کند.

کابل نیز به زودی سه بال هلیکوپتر Mi-25 را در جنگ علیه طالبان استفاده کرد و قرار است چهارمی آن نیز تا چند هفتۀ آینده استفاده شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟