نی: بررسی خشونت علیه خبرنگاران باید توسط یک هیأت مختلط صورت بگیرد

  • انتشار: ۱۱ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 15362

دیده بان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) اعلام کرد که بررسی رویداد خشونت علیه خبرنگاران در بامیان از سوی اداره مستقل ارگان‌های محل و اداره محلی بامیان درست نیست و باید یک هیأت مختلط در این زمینه توظیف شود.

در اعلامیه انتشار یافته نی آمده است، ریاست جمهوری به اداره ارگانهای محل و اداره محلی بامیان وظیفه داد تا این حادثه را بررسی کند در حالیکه ارگانهای محلی اداره کشف و تحقیق نبوده و اعلامیه ارگ اغفال کننده به نظر میاید.

در پی اعتراض و انتقادهای تُند نهادهای رسانه‌ای و اعضای رهبری جنبش روشنایی مبنی بر لت‌وکوب فعالان مدنی و شماری از خبرنگاران در بامیان، ریاست جمهوری دیروز خواستار بررسی این رویداد از سوی ارگانهای محل شد.

ریاست جمهوری می گوید که اداره مستقل ارگانهای محل در هماهنگی با اداره محلی بامیان «ابعاد قضیه را به گونه همه جانبه مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را ریاست جمهوری ارسال کند، تا بر اساس آن با متخلفین برخورد قانونی شود.

در اعلامیه ارگ آمده بود، در پاسخ به نگرانی و شکایت اتحادیه های خبرنگاران به منظور روشن شدن و بررسی برخورد نیروهای امنیتی با خبرنگاران، به اداره مستقل ارگانهای محل دستور داده است. اما این موضوع مورد انتقاد نی قرار گرفته است.

در اعلامیه نی آمده است، ریاست جمهوری دراعلامیه خود اذعان داشته که برخی خبرنگاران و نهادهای خبرنگاری از برخورد موظفین امنیتی در بامیان در جربان سفر رییس جمهور شاکی بوده اند در حالیکه لت‌وکوب خبرنگاران در آن ولایت موضوع صریح و روشن بوده است.

نی از ریاست جمهوری خواسته تا برای بررسی پروند خشونت در برابر خبرنگاران در جریان سفرشان به بامیان هیات مختلط از نماینده فدراسیون نهادهای خبرنگاری و رسانه های افغانستان، نماینده خبرنگاران شاکی، ریاست دادستانی بامیان و نمایندۀ ولایت تشکیل و قضیه را مورد بررسی جدی قرار دهد.

بر اساس این اعلامیه، ریاست جمهوری براساس نتایج تحقیقات بدست آمده؛ کسانی را که مرتکب لت وکوب و خشونت در برابر خبرنگاران شده اند، باید به داده گاه معرفی کنند.

همزمان با سفر رییس جمهور غنی به بامیان در هفته جاری، صدها فعال مدنی و هواداران جنبش روشنایی، بار دیگر با راه اندازی تظاهرات خواستار انتقال لین 500 کیلوولت برق ترکمنستان از طریق بامیان شدند.

اما پولیس بامیان و محافظان ریاست جمهوری، با استفاده از آب‌پاش‌ها اقدام به پراکنده کردن معترضان کرده و همچنان دیده بان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان اعلام کرده بود، خبرنگاران مورد خشونت قرار گرفته اند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟