نگرانی شدید کمیسیون مستقل حقوق بشر به دلیل حذف نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل

  • انتشار: ۱۷ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 17698

کمیسیون مستقل حقوق بشر، از اقدام شورای امنیت سازمان ملل برای حذف نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه خود، شدیدا ابراز نگرانی کرده می‌گوید که این اقدام منجر به ادامه‌ی فرهنگ معافیت در افغانستان خواهد شد.

به دنبال حذف نام گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که با این اقدام شورای امنیت سازمان ملل، فرهنگ معافیت از تعقیب قضایی در افغانستان تداوم خواهد یافت.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه نام گلبدین حکمتیار را از فهرست سیاه خود حذف و دارایی‌های وی را آزاد کرد.

رهبر حزب اسلامی در سال ۲۰۰۳ میلادی شامل فهرست گروه‌های تروریستی شد اما دولت افغانستان پس از امضای موافقت‌نامه صلح با این حزب، تلاش‌هایش برای بیرون کشیدن نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه را شدت بخشید. نام رهبر حزب اسلامی در نتیجه درخواست حکومت افغانستان از فهرست رهبران گروه‌های تروریستی حذف شده است.

موسی‌ محمودی، رییس اجرایی کمیسیون مستقل حقوق بشر  به روزنامه ۸صبح گفته است: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همواره خواهان ختم فرهنگ معافیت در کشور بوده و ما فکر می‌کنیم تصمیم اخیری که گرفته شده برای ختم فرهنگ معافیت کمک نمی‌کند، بلکه فرهنگ معافیت را در کشور تداوم می‌بخشد. به این اساس جای نگرانی دارد و ما همواره روی عدالت، حقوق قربانیان و تامین حقوق و حفاظت قربانیان در مقابل جرم و جنایتی که قبلا صورت گرفته است تاکید داشته‌ایم و این موضع اصولی کمیسیون است.

این مقام کمیسیون مستقل حقوق بشر تاکید کرد ، برخی از میکانیزم‌های بین‌المللی نیز در تامین عدالت کارآمدی خود را نداشته است.

موسی محمودی گفت که در این میکانیزم‌ها بیشتر اوقات به صورت گزینشی و براساس خواست‌ دولت‌ها عمل می‌شود.

آقای محموی افزود که کمیسیون مستقل حقوق بشر از سازمان ملل متحد انتظار دارد در رابطه به ختم فرهنگ معافیت و تامین عدالت و حاکمیت قانون به صورت جامع مردم و دولت افغانستان را کمک بکند.

رییس اجرایی کمیسیون مستقل حقوق بشر هم‌چنین افزود که هرچند صلح از نیازهای اصلی مردم افغانستان به شمار می‌رود، اما صلحی که بدون رعایت عدالت، احترام به حقوق قربانیان صورت گیرد، دوامدار و مفید نخواهد بود.

به گفته آقای محمودی، صلح تنها قطع جنگ نیست بلکه احترام به حقوق قربانیان و تاکید بر حاکمیت قانون و جریان‌های محاکماتی که در نتیجه آن دردهای مردم التیام یابد، از لازمه‌های صلح دوامدار و دایمی به شمار می‌رود.

اما، مقام‌های حکومت افغانستان و اعضای ارشد حزب اسلامی از اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بیرون کردن نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه گروه‌های تروریستی استقبال کرده می‌گویند که این اقدام شورای امنیت نشان داد که جامعه جهانی طرف‌دار صلح و ثبات در افغانستان است.

محمدامین کریم، رییس هیات مذاکره کننده حزب اسلامی، روز گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که رفع تحریم‌ها علیه رهبر حزب اسلامی، نتیجه «گفتمان معقول» صلح میان حکومت و این حزب است.

او از برداشته شدن این تحریم‌ها به عنوان یک گام امیدوارکننده برای «تحقق صلح سرتاسری» در کشور یاد کرده گفت: «دو جانب در امر تحقق صلح نه تنها بین حزب اسلامی و دولت افغانستان، بلکه در امر تحقق صلح در سرتاسر کشور متعهد و مخلص هستند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟