مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛ سه شنبه/۲۳ سرطان

  • انتشار: ۲۳ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: مطبوعات
  • شناسه مطلب: 7197
روزنامه های امروز کابل

خبرگزاری اطلس ـ آوازه هایی از تلاش برای سقوط دولت وحدت ملی و افزایش ناامنی‌ها در افغانستان مهمترین عناوین مطالب تحلیلی روزنامه‌های ۲۳ سرطان کابل است.

تلاش برای سقوط دولت وحدت ملی

روزنامه اطلاعات روز نوشته که روزنامه گاردین به نقل از یک دیپلمات غربی نوشته که حامد کرزی در پی سقوط دولت تحت ریاست اشرف غنی است و او ماه‌ها برای این منظور کار کرده است.

اطلاعات روز می‌نویسد که این مقاله زمانی منتشر شده که رابطه رئیس جمهوری پیشین و رئیس جمهور غنی خوب نیست و دو طرف پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های استخباراتی با پاکستان گفت‌وگوهای شان را قطع کرده اند و از جانب دیگر، حکومت وحدت ملی با چالش‌های جدی روبروست.

اطلاعات روز افزوده که این ادعای بزرگ و نامشخصی است و کرزی حتی اگر بخواهد حکومت وحدت ملی را سقوط دهد و حکومت موقت تشکیل دهد، به این زودی‌ها ممکن نیست.

به باور نویسنده سرمقاله روزنامه اطلاعات روز، حکومت وحدت ملی اگر روزی سقوط کند، به دلیل اشتباهات فاحش و بزرگ رهبران آن، سقوط خواهد کرد.

اطلاعات روز نوشته “ممکن است روزی اعتراضات گسترده‌ مردمی ‌از ناامنی، بیکاری، فقر، قوم‌گرایی، تعصب، جهالت و اشتباهات رهبران حکومت وحدت ملی، سامانه حکومت را فلج کند.”

روزنامه افغانستان نیز به سخنان تازه عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان در ولایت بدخشان اشاره کرده و نوشته که او پس از طالبان و گروه موسوم به دولت اسلامی از یک گروه که در تلاش توطئه هستند به عنوان دشمنان حکومت وحدت ملی یاد کرد.

افغانستان می‌نویسد که “او از این مجموعه بزرگ که تهدیدی در سطح داعش و طالبان هست نامی نبرده است. ولی کارشناسان حدس می‌زنند که رئیس جمهوری گذشته، در مقابل دولت وحدت ملی ایستاده و در خفا از این دولت که میراث دار او است انتقام می‌گیرد.”

افغانستان افزوده که آقای عبدالله نیز به شدت از حکومت پیشین انتقاد کرد و حکومت وحدت ملی را میراث دار حکومتی ضعیف و خزانه ای خالی خواند.

روزنامه ماندگار نیز می‌نویسد که در این روزها، تلاش‌هایی در میان حلقاتی خاص جریان دارد تا دولت وحدت ملی را با اداره موقت تعویض کنند.

ماندگار نوشته که مشکلات مردم پس از ایجاد دولت وحدت ملی، بیشتر و بیشتر شده و این مورد می‌تواند به عنوان نقطه جراحت پذیر نظام مطرح باشد.

ماندگار افزوده که اما به‌رغم این‌همه، واقعیت این است که در شرایط موجود گزینه‌ای بهتر از همین دولت وجود ندارد و بایستی رهبران دولت وحدت ملی تلاش کنند که با آوردن اصلاحات بنیادین، خلاهای موجود را پر کنند.

افزایش ناامنی‌ها

روزنامه آرمان ملی می‌نویسد که در این اواخر هر روز یک حادثه خونین در یکی از مناطق افغانستان رخ می‌دهد در حالی که ماه رمضان روزهای پایانی‌اش را می‌گذراند.

آرمان ملی نوشته که “طالبان با اینگونه جنایات می‌خواهند بر شکست‌های خویش در میدان‌های نبرد و رویارویی با نیروهای امنیتی افغانستان سرپوش بگذارند.”

روزنامه انصاف نیز می‌نویسد در حالی که هنوز خبر نشست طالبان و نمایندگان دولت برای گفت‌وگوهای صلح از سرخط روزنامه‌ها پاک نشده، حملات این گروه افزایش یافته است.

انصاف نوشته که طالبان اصلا باور به صلح ندارند و تا زمانی که این باور را پیدا نکنند، بعید است که صلحی در افغانستان تامین شود و امنیت برقرار گردد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟