محمد بن سلمان و چشم انداز 2030 عربستان

  • انتشار: ۳ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25845

ابتدا باید مراتب خوشنودی و خوشحالی خود را در خصوص فرمان پادشاهی ملک سلمان مبنی بر انتصاب محمد بن سلمان در سمت ولیعهد عربستان سعودی ابراز کنم هر چند بر همگان عیان است که محمد بن سلمان در دو سال گذشته نیز بار سنگین حکومت را بر دوش داشته است.

موجب خوشحالی است که بگویم انتخاب محمد بن سلمان بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد عربستان و نایب رئیس شورای وزیران نوید بخش آینده ی درخشان عربستان سعودی است و نقطه عطفی در تاریخ عربستان است چرا که حکومت عربستان از یک حکومت سنتی و قومی به يک حکومت مدرن متمدن تبدیل خواهد شد که این حکومت مدرن تطبیق زیادی با استانداردهای بین المللی و حقوق بین الملل خواهد داشت.
این فرمان پادشاهی را باید رنسانس حجاز و آغاز تحقق افق و چشم انداز 2030 عربستان دانست؛ چشم اندازی که در آن بر توسعه و رشد اقتصاد عربستان با عنایت به ارزشهای اسلامی و هویت مستحکم ملی تاکید دارد.

 

و این ادعا شگفت نیست که عربستان امروز وارد عرصه ای می شود که در آن زنان تمامی حقوق از دست رفته خویش از جمله حق رانندگی و شرکت در اجتماع را به دست خواهند آورد و برتری مردان بر زنان برداشته خواهد شد و همگان می توانند در جامعه با آزادی کامل اظهار نظر کنند و هیچ واهمه ای از امر به معروف و نهی از منکر دینداران و روحانیون متعصب نداشته باشند.
و من به شما وعده می دهم که عربستان در چشم انداز 2030 به جایگاهی خواهد رسید که هیچ منطقه ممنوعه گردشگری در آن یافت نخواهد شد و عربستان میزبان گردشگران زیادی نه فقط از کشورهای اسلامی بلکه از سرتاسر جهان خواهد بود.

 

و در این چشم انداز مکه و مدینه به عنوان اماکن مذهبی و مقدس عربستان از جایگاهی به مراتب بالاتر از واتیکان در ایتالیا برخوردار خواهند شد. علما و روحانیون در این اماکن به تکالیف خود اشتغال خواهند داشت و توجه همه ی مسلمانان جهان را به خود بیش از پیش جلب خواهند کرد. اما قداست این دو مکان مقدس مانع ان نخواهد شد که ما تاریخ عربی و اصالت های تاریخی خود را ارج بنهیم و سواحل متنوع عربستان که همگی با استانداردهای بین المللی بازسازی خواهد شد، مرکز توریست و جذب گردشگر از کشورهای مختلف نباشد. (قداست حرمین در جای خود و صنعت گردشگری و تفریحی در جای خود با حفظ فاصله ها و قواعد)

 

شایسته نیست که انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهدی که آینده ی روشن عربستان را رقم خواهد زد خوشبین باشیم؟ عربستان امروز اسیر تعصبات قومی قبیله ای , وصیت های غیرمنطقی, خرافات اجتماعی و مذهبی , دینداران متعصب با اعتقادات واهی است. در حالی که در آینده نزیک علم و تکنولوژی جای دین و خرافات را در عربستان خواهد گرفت. سکولار به مفهوم صحیح آن (دین و قبیله بجای خود دنیا و تکنولوژی بجای خود) مبنای حرکت عربستان خواهد بود. آینده ای که در آن جمع بین دین و دنیا، تکنولوژی و هویت، پیشرفت و استقلال، شکل خواهد گرفت.

— سفیر خادم الحرمین الشریفین در ایالات متحده آمریکا

شاهزاده خالد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟