مجلس: رئیس جمهور به «زاخیل وال» باج میدهد!

  • انتشار: ۱۰ عقرب ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 11073
پارلمان

مجلس نمایندگان، چهارمین فرمان تقنینی محمداشرف‌ غنی، رییس‌جمهور را که در رخصتی‌های تابستانی شورای ملی صادر شده بود، با اکثریت آرا رد کرد‌.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جامعه باز، شیرولی وردک، معاون کمیسیون اقتصاد ملی مجلس نمایندگان، فرمان تقنینی در مورد ایجاد دفتر مشاوریت اقتصاد ملی ریاست‌جمهوری به حیث واحد مستقل بودجوی را به مجلس عمومی ارائه کرد.

براساس این فرمان رییس‌جمهور‌، یک اداره مستقل با ۶۰ کارمند ایجاد می‌شود. نمایندگان مجلس گفتند: این فرمان، خلاف قانون صادر شده و نیاز به ایجاد چنین اداراتی نیست. به گفته شماری از نمایندگان مجلس، رییس‌جمهور به خاطر رضایت برخی افراد، اداره‌هاى جدید را ایجاد می‌کند و می‌خواهد از این طریق به افرادی مانند زاخیل‌وال باج دهد.

در نشست روز گذشته مجلس از جمع ۱۲۵ تن حاضر در تالار عمومی، ده تن به فرمان یادشده‌ رأى تأیید و متباقى رأى رد دادند. این در حالی است که مجلس پیش از این دو فرمان تقنینی رییس‌جمهور در مورد تعدیل برخی از مواد قانون مالیات بر عایدات و قانون گمرکات را با اکثریت آرا رد کرده‌اند. هم‌چنان این جرگه به تاریخ ٢٢ میزان ‌فرمان رییس‌جمهور در مورد وضع ده درصد محصول خدمات مخابراتى را با اکثریت آرا رد کرده بود.

بر‌اساس ماده هفتاد‌و‌نهم قانون اساسى، حکومت می‌تواند در حالت تعطیلی شورا، در صورت ضرورت عاجل، به استثناى امور مربوط به بودجه و امور مالى، فرامین تقنینی را ترتیب کند. فرامین تقنینی بعد از توشیح رییس‌جمهور، حکم قانون را حایز مى‌شود. فرامین تقنینى باید در خلال سى روز از تاریخ انعقاد نخستین جلسه شوراى ملى، به این مجلس تقدیم شود و در صورتى که از طرف شوراى ملى رد شود، از اعتبار ساقط مى‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟