فاکس نیوز: ارزش ذخایر معدنی افغانستان بیش از یک تریلیون دالر است

  • انتشار: ۹ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 23468

بررسی‌های زمین شناسی که بعد از حمله آمریکا به افغانستان انجام شده نشان می‌دهد که ارزش مواد معدنی کشور بیش از یک تریلیون دالر است؛ بخشی از این معادن در منطقه پنجشیر و بصورت دست نخوره باقی مانده است. پنجشیر علاوه بر زمرد سنگ‌های قیمتی با رنگ‌های مختلف را نیز داراست.

فاکس‌نیوز در گزارشی نوشت: بسیاری از سنگ‌هایی که از معادن پنجشیر استخراج می‌شود بصورت خام به کشورهای مثل دوبی و هند قاچاق می‌شود و این امر باعث از بین رفتن درآمد و کاهش فرصت‌های شغلی برای افغان‌ها شده است.

فاکس نیوز درادامه گزارشش به پتانسیل‌های طبعیت دره پنجشیر پرداخت و نوشته است که دره پنجشیر که در 80 کیلومتری کابل به بگرام قرار گرفته،‌ شامل سرزمین کوهستانی در امتداد کوه‌های هندوکش است.

در اعماق این کوه‌ها شهروندان افغانستان برای بدست آوردن پولی ناچیز با مواد انفجاری دست‌ساز دل کوهها را به لرزه در می‌آورند.

در ادامه این گزارش آمده است: «حاج قلی راشد» رئیس اتحادیه سنگ‌های قیمتی افغانستان، می‌گوید: مردمان روستا در پنجشیر بدون داشتن ابزار و تکنالوژی همانند قرون گذشته مشغول استخراج معدن هستند. آنها بسیار فقیرند و تنها برای سیر کردن خانواده خود کار می‌کنند.

اوضاع امنیتی وخیم افغانستان به مانعی برای سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معدن شده است.

با این وجود به رغم ثبات نسبی پنجشیر، اوضاع امنیتی وخیم افغانستان به مانعی برای سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معدن این کشور تبدیل شده است.

کارشناسان اعتقاد دارند که این ذخایر طبیعی قادر است ثروت عظیمی را برای افغانستان به ارمغان بیاورند و حتی برای افغان‌های سایر ولایات نیز درآمدزایی داشته باشند تا آنها مجبور به کشت مواد مخدر نشوند. کشت مواد مخدر تنها درآمدی برای طالبان و همچین باعث فراگیر شدن تجارت جهانی مواد مخدر می شود.

کمال الدین ناظمی یک مقام در پنجشیر می‌گوید: استخراج معادن می ‌تواند سود سرشاری را برای کشور در پی داشته باشد.

بسیاری از سنگ‌هایی که از معادن پنجشیر استخراج می‌شود بصورت خام به جاهاهایی مثل دوبی و هند قاچاق می شود و این امر باعث از بین رفتن در آمد و کاهش فرصت‌های شغلی برای افغان‌ها شده است.

باوجود دلالان بسیار در این تجارت، معدن‌کاران پنجشیر اگر خوش‌شانس باشند در ماه 50 تا 100 دالر درآمد دارند. وزارت معادن و پطرولیم افغانستان اخیراً قوانین مربوط به این حوزه را مورد بازبینی قرار داده است، اما این قانون در مجلس در انتظار تصویب بوده و افراد محلی مطمئن نیستد که تصویب این قانون در راستای منافع آنهاست یا علیه آن.

پنجشیر بعنوان دروازه‌ای برای کسانی است که از جنگ فرار می‌کنند، می‌تواند باعث جذب بازدیدکنندگان و در نهایت ایجاد شغل و درآمد ثابت برای مردم آن باشد.

پنجشیر یک منطقه آرام و دارای مناظر بسیار دیدنی است. تپه‌ای با شیب ملایم و دره به شکل V با مزرعه‌های کوچک که به کشت گندم و و پرورش گوسفند و بز مشغول هستند.

در سرتاسر این دره می‌توان گاوهایی را مشاهده کرد که آزادانه در حال چریدن هستند.

بازدیدکنندگان می‌توانند کودکانی را ببیند که مشغول بادبادک بازی هستند و در کنار آب‌های روان این منطقه مشغول استراحت می‌باشند؛ در سرتاسر این دره می توان میوه‌ها و گلهای وحشی را مشاهده کرد.

غذای مردمان این منطقه شامل گوشت کباب شده و سبزیجات و برنج است. شهروندان این خطه از میهمانان خود با توت محلی خشک، گردو و نخود خشک شده پذیرایی می‌کنند. خانه‌های این منطقه پر از درختان توت و سیب است.

محمد اسحاق تاکمن فرمانده پولیس پنجشیر می‌گوید مهمترین نگرانی امنیتی قاچاقچیانی است که از پنجشیر بعنوان مکان انتقال سلاح‌های غیرقانونی از پاکستان به کابل استفاده می‌کنند.

در بیشتر مناطق این ناحیه برق وجود ندارد و افرادی کمی هستند که قادر هستند برای تولید برق توسط جنراتور سوخت تهیه کنند. این ناحیه به تازگی تحت پوشش اینترنت قرار گرفته و افرادی محلی از فیس بوک برای برقرار کردن ارتباط استفاده می‌کنند.

فاکس نیوز می‌نویسد: اما بدون ایجاد زیرساخت، پتانسیل اقتصادی پنجشیر همانند زمرد آن دفن خواهد شد. افراد محلی می‌گویند که بعد از حمله آمریکا جامعه جهانی بر روی توربین‌های بادی برای تولید برق سرمایه گذاری میلیونی کرده اما هنوز این پروژه نتیجه‌ای در بر نداشته است.

بنابراین با سرمایه گذاری بر روی این منطقه می توان از قابلیت‌های معدنی و طبعیت زیبای آن برای ایجاد امید و اقتصاد پویا استفاده کرد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟