غنی: دارالامان بیانگر تاریخ گذشته کشور است

  • انتشار: ۱۰ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 13411

رئیس جمهور در مراسم شروع بازسازی قصرتاریخی دارالامان کابل گفت:این قصربیانگر تاریخ گذشته کشور است که به پایان نرسیده و قصد داریم این تاریخ گسسته را به پایان برسانیم.

اشرف غنی، امروز (دوشنبه) در مراسم آغاز بازسازی قصر تاریخی دارالامان کابل افزود: در زمان حکومت «امان الله» که ساخت این قصر آغاز شد شش سال طول کشید تا طرح آن، به اجرا درآید و 600 دانش آموز صنف ششم توسط 20 انجنیر آلمانی برای ساخت این قصر آموزش دیدند.

رئیس جمهور افزود: زمانیکه اعلیحضرت امان الله خان دیدگاه کابل نو را مطرح کرد، در شرق و اکثریت شهر های غربی این دیدگاه هنوز تازه بود و آغاز آن هم به سرعت صورت گرفت و تمام پروژه دارالامان در مدت شش سال از دیدگاه به عمل مبدل شد.

رئیس جمهور گفت که دیدگاه مذکور به مدیریت نهایت خوب پیشرفت کرد، اما بدبختانه حوادثی که به وجود آمد، دیدگاه دارالامان به انزوا رفت. امروز ما دوباره به آن رجعت می کنیم و یک گام جدید را برای شهر کابل و تمام شهر های افغانستان بر می داریم.

امان الله خان از سال 1919 میلادی تا 1929 میلادی بر کشور حکومت کرد و در دوران زمامداری خود دست به اصلاحات بنیادین اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زد و بسیاری از طرح های عمرانی از جمله ساخت سدها را به اجرا درآورد و کارخانه های متعددی بنا کرد و قصر دارالامان یکی از یادگارهای دوران پادشاهی وی است.

ساخت این بنا در سال 1304 خورشیدی زیر نظر یک انجنیر آلمانی به نام والتر هارتن شروع و در سال 1306 تکمیل شد. قصر دارالامان در جنوب غرب کابل در نزدیکی ساختمان جدید پارلمان واقع شده و دارای 150 اتاق است و تمامی دستگاه های دولتی در دوران امان الله خان در این قصر قرار داشت.

این قصر در دهه 1370 در دوران جنگ های داخلی و میان گروهی تخریب شد و هزینه بازسازی آن 16 میلیون دلار برآورد شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟