شکست بی سابقه ائتلاف ضد یمنی در عملیات مأرب

  • انتشار: ۱۴ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 9197

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در عملیاتی منحصر به فرد، توطئه عربستان و همپیمانانش در استان “مأرب” را ناکام گذاشتند و روزی سیاه را برای نظامیان متجاوز سعودی، اماراتی و بحرینی رقم زدند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از العالم، نیروهای یمنی در عملیات موفقیت آمیز دیروز (جمعه) در استان مأرب، توطئه حمله به صنعا پایتخت یمن را ناکام گذاشتند. حمله‌ای که بر اساس تبلیغات رسانه‌‌ای سعودی از دو هفته قبل برای آن تدارکات لازم دیده شده بود.

روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی نوشت: نیروهای ارتش و انصارالله در عملیات دیروز ده ها نفر از نیروهای اماراتی، سعودی و بحرینی را از پا درآوردند به صورتیکه آمار کشته شدگان به ۱۰۶ تن رسید.

این عملیات توانایی نیروهای ائتلاف سعودی برای تحت کنترل درآوردن استان مأرب را دست کم برای آینده نزدیک دچار اختلال کرد.

 جزئیات عملیات مأرب

منابع نظامی یمنی تأکید کرند که ارتش این کشور توانست با نفوذ به عمق نیروهای سعودی، اماراتی و بحرینی در منطقه «صافر» در استان مأرب آنان را هدف قرار دهد.

پایگاهی که هدف قرار گرفت، در منطقه صافر در استان مأرب (۲۵۰ کیلومتری شرق صنعا) قرار دارد که به وسیله موشکی بسیار دقیق از نوع توشکا هدف قرار گرفت.

خبرها حاکی است که شمار نظامیان کشته شده بر اساس اذعان منابع رسمی تا این لحظه، با در نظر گرفتن نظامیان کشته شده یمنی وابسته به عربستان که برای نبرد مأرب آماده شده بودند، به ۱۰۶ نفر می رسد.

پیش از این یک منبع ارشد نظامی به ستاد رسانه جنگ اعلام کرده بود که ۱۰۳ جسد از فرودگاه “صافر” در مأرب خارج شده است. بامداد جمعه مشخص شد که ۲۱ جسد مربوط به افسران اماراتی است و تلاش شد تا هویت ۳۰ جسد دیگر مخفی باقی بماند اما پس از مدتی مشخص شد که آن اجساد مربوط به افسران بحرینی بود.

این اجساد به گذرگاه مرزی الودیعه منتقل شدند. اجساد دیگری هم مربوط به عناصر اتباع کشورهای مختلف در بین کشته شدگان بود.
در این عملیات بیش از ۴۰ خودروی زرهی و نفربر و ۳ بالگرد آپاچی منهدم شد.

نیروهای یمنی در این عملیات به وسیله موشک دو انبار بزرگ مهمات و سلاح را هدف قرار دادند، که این امر باعث شدت گرفتن موج انفجار و تخریب تأسیسات و اتاق عملیات و ۳ فرودگاه موجود در پایگاه صافر شد.

تعداد و هویت نظامیان اماراتی کشته شده

امارات پس از مدتی اعلام کرد که ۲۲ نفر از نیروهای خود را از دست داده است. اما پس از آن دوباره در خبری دیگر تأکید کرد که ۲۳ نظامی دیگر بر اثر شدت جراحات جان سپردند.

بدین ترتیب امارات رسما به کشته شدن ۴۵ نظامی خود در یمن در یک روز اذعان کرد. رقمی که در مقایسه با حجم و وسعت امارات، بسیار بزرگ به نظر می آید. البته هنوز هویت و تابعیت این نظامیان مشخص نیست زیرا ارتش امارات از اتباع کشورهای مختلف بیگانه تشکیل شده است.

سکوت عربستان

در این بین سکوت عربستان در خصوص این عملیات و نظامیان کشته شده سعودی قابل توجه است. عربستان تا پیش از این بارها به کشته شدن شماری از نظامیان خود در یمن و مناطق مرزی اذعان کرده بود، اما این بار سکوت عربستان علامت سؤال بزرگی را مطرح می کند.

کشته شدن ۵ نظامی بحرینی

فرماندهی کل نیروهای مسلح بحرین نیز از کشته شدن ۵ نظامی این کشور در جنوب عربستان خبر داد، بدون آنکه به چگونگی و مکان کشته شدن آنان اشاره‌ای کند. اما جمعه شب وزیر اطلاع رسانی بحرین با تصحیح این خبر اذعان کرد که این ۵ نظامی در یمن کشته شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟