سرانجام کابینه به مجلس معرفی شد

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 2724

محمد اشرف‎غنی، رییس جمهوری افغانستان قبل از ظهر امروز (سه‌شنبه) به گونه رسمی نامزد وزیران و دو نامزد برای ریاست‌های مستقل امنیت ملی و بانک مرکزی را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از بخدی، آقای غنی در نخست برنامه های حکومت وحدت ملی در بخش های مختلف برای ۵ سال آینده را به نمایندگان مجلس بیان کرد.
رییس جمهورغنی در معرفی نامزد وزیران گفت: “امروز به گونه رسمی نامزد وزیران و دو نامزد برای ریاست های مستقل را به نماینده های مردم معرفی می کنم، اعضای مجلس صلاحیت تائید و رد را دارند.”

آقای غنی تاکید کرد که کابینه حکومت وحدت ملی به پارلمان و مردم افغانستان پاسخگو است.
رییس جمهوری کشور گفت که در انتخاب سالم اعضای کابینه تلاش زیادی کرده و ابراز امیدواری کرد که این کابینه مورد تائید مجلس قرار گیرد.

غلام نبی فراهی که به تازگی به حیث وزیر دولت در امور پارلمانی از سوی ریاست جمهوری انتخاب شده، پس از پایان صحبت های رییس جمهورغنی، تمامی نامزد وزیران و دو نامزد برای ریاست های مستقل را به مجلس نمایندگان معرفی کرد.

آقای فراهی هر نامزد را به گونه مختصر معرفی کرد، در حالی که تمامی وزیران پیشنهادی دولت در سالون عمومی مجلس در برابر نمایندگان مردم افغانستان قرار داشتند.

در فهرست کابینه که امروز به مجلس معرفی شد، اکلیل حکیمی به جای جیلانی پوپل به عنوان نامزد وزیر مالیه معرفی شد وعبدالرحمان صلاحی به جای محمود صیقل به عنوان نامزد وزیر انرژی و آب اعلام شد.

نبی فراهی گفت که بر اساس فرمان رسمی ریاست جمهوری، عبدالرحمان صلاحی به عنوان نامزد وزارت انرژی و اب، معرفی شده است، در حالی که او امروز در مراسم معرفی نامزدان به مجلس نمایندگان حضور نداشت.

آقای جیلانی پوپل و محمود صیقل به تازگی از نامزدی شان انصراف داده اند.

همچنین در این فهرست از محمد یعقوب حیدری، نامزد وزیر برای وزارت و مالداری نام برده نشد، چون نامزدی آقای حیدری تا زمانی نا معلوم به تعلیق در آمده است.

یعقوب حیدری از سوی پولیس انترپول متهم به فرار از مالیات از کشور اروپایی استونیا است، او روز گذشته از رییس جمهور خواست که هیئت حقیقت یاب را در این زمینه توظیف کند و اعلام نتیجه بررسی نامزدی اش به تعلیق در آید.

قرار است در جلسات آینده مجلس هر یک از نامزد وزیران برنامه های مشخص خود را به نمایندگان ارایه کرده و پس از آن مجلس برای هر وزیر پیشنهادی صندوق رای دهی می گذارد.

پیشتر مجلس اعلام کرده بود که به نامزد وزیران که دارای دو تابعیت هستند و یا اسنادی تحصیلی شان مشکل داشته باشند، رای نخواهد داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟