رهبر جدید طالبان، داد «ملا دادالله» را درآورد!

  • انتشار: ۱۶ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 9286

ملا منصور دادالله، برادر ملادادالله از فرماندهان ارشد گروه طالبان که چند سال قبل در جنوب افغانستان کشته شد، مخالفت خود را با ملا اختر محمد منصور، رهبر جدید گروه طالبان اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از بی بی سی، در یک پیام تصویری که توسط خبرگزاری اسلامی افغان بتاریخ ۱۱ سنبله (شهریور) منتشر شده، ملا منصور دادالله در حضور افراد گروه طالبان سخنرانی می‌کند که سخنان او با صدای تکبیر همراهان استقبال می‌شود.

در این ویدیو افراد حاضر ملا منصور داد الله را به عنوان ‘امیر جهاد’ خطاب می‌کنند.

او ملا عمر را رهبر پاک، مخلص به اسلام و مجاهدین می‌خواند و می‌گوید کسی که خود را جانشین او می‌داند به چشم مردم و روحانیون خاک زده و به دستور سازمان اطلاعاتی پاکستان در مقابل علما ایستاده و دادالله براساس فتوای علما از رهبری او اعلام برائت می‌کند.

مخفی کردن مرگ ملا عمر از افراد گروه طالبان و مردم یکی دیگر از انتقادات ملا منصور بود و او رهبر جدید طالبان را متهم کرده که دستورات سازمان‌های اطلاعاتی را به عنوان فرمان‌های ملا محمد عمر به افراد گروه طالبان و مردم اعلام کرده و گفته که او نمی‌تواند رهبری ملا منصور را قبول کند.

او افزوده که دشمن سازمان اطلاعاتی ارتش (ISI) پاکستان است و کرسی‌های رهبری گروه طالبان نیز توسط این سازمان در میان گروه طالبان تقسیم می‌شود.

آقای دادالله در این پیام تصویری گفته‌ است که خودش به این دلیل پاکستان را ترک کرده که سازمان استخبارات پاکستان از او توقعاتی داشت و این خواسته‌ها مخالف منافع ملی افغانستان بود.

او اعلام کرد که اکنون در ولایت زابل در جنوب افغانستان مستقر است و از ملا اختر محمد منصور نیز می‌خواهد اطلاعات دقیق درباره زمان مرگ ملا محمد عمر و مکان دفن او را به افراد گروه طالبان و مردم بدهد.

آقای دادالله از نیروهای تحت امر خود می‌خواهد در صورتیکه مورد حمله نیروهای تحت رهبری آقای منصور قرار گیرند، آمادگی داشته باشند و با آن مقابله کنند.

تاکنون پاکستان و گروه طالبان درباره این نوار تصویری ملاداد الله واکنش نشان نداده اند.

 

درگیری میان نیروهای گروه طالبان به رهبری ملا اختر محمد منصور و سایر افراد گروه طالبان قبل از این نیز گزارش شده بود و همچنین گزارشهای نشر شده بود که رهبران گروه طالبان بر سر جانشینی ملا عمر با هم اختلاف دارند.

تا کنون پسر و برادر ملا عمر هم به رهبر جدید طالبان بیعت نکرده اند و یک شورای از علمای طرفداران طالبان مشغول میانجی‌گری میان گروه‌های ناراضی طالبان با ملا منصور بوده اند اما تا کنون نتیجه‌ای در پی نداشته است.

طیب آغا، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز چند هفته پیش در اعتراض به رهبری جدید طالبان از پستش کناره گیری کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟