رهبر اپوزوسیون طالبان در هرات آفتابی شد

  • انتشار: ۱۸ عقرب ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 11310

ملا محمد رسول که خود را رهبرجدید طالبان می خواند درمیان تعدادی زیاد ازطالبان مسلح وشماری از محاسن سفیدان وجوانان دریک منطقهء ناامن ولایت هرات ظاهر شد.

او در لابلای صحبت هایش پذیرفت که طالبان برسر رهبری این گروه اختلاف دارند، اما گفت که نباید انتقاد شود که چرا طالبان درافغانستان به دو دسته تقسیم شده اند.

ملا محمد رسول گفت: «آنانیکه در خارج اند و یا آنهایی که مجاهد و یا غیر مجاهد اند نباید اعتراض کنند که طالبان چرا دو پارچه شده اند. ما می گوییم که هدف و مقصد ما حفظ اسلام است، حفظ خاک خود ما است.»

تعدادی ازطالبان در این نشست که اخیرآ درمنطقه زیرکوه ولسوالی شیندند ولایت هرات برگزارشده بود، بیعت شان را با ملامحمد رسول اعلان کردند.

به اساس گزارش ها ، بعد از انتشار خبر مرگ ملامحمد عمررهبرپیشین طالبان اختلافات شدید میان چهره های ارشد این گروه برسررهبری طالبان به وجود آمده است.

ملا محمد رسول در این نشست ازشدت اختلافات خود با ملا اختر محمد منصور سخن گفت.

وی اعضای شبکهءالقاعده و داعش را برادر خطاب کرد، اما تاکید کرد که به آنان اجازهء فعالیت درافغانستان را نخواهند داد.

در همین حال مولوی عبدالمنان نیازی که به صفت معاون سیاسی تشکیل جدید طالبان معرفی شده است، ازعملکرد ملااخترمنصور انتقاد نمود.

آقای نیازی گفت در این نشست به این هدف شرکت کرده است تا مردم را آگاه سازد که ملااخترمنصور درچهارده سال گذشته به امارت اسلامی افغانستان خیانت کرده و بدون مشورت وارد مذاکرات با خارجی هادر قطر شده است.

اومذاکره این گروه با حکومت افغانستان را رد نکرد، اما گفت که موضوع مذاکره دربرنامه های بعدی شان جای خواهد داشت.

عبدالمنان نیازی گفت: «مسالهء مذاکره با دولت افغانستان در قدم بعدی قرار دارد. همین شورای سرتاسری هزار نفری علما می خواهد که این موضوع را تعقیب و رهبری نماید. آن ها خط مسیر مذاکرات را نشان می دهند. آنها دستور می دهند و همرایشان مشورت می کنیم و بعدآ تصمیم می گیریم.»

ملا محمد رسول درحالی خود را رهبر جدیدگروه طالبان معرفی می کندکه قبلآ ملااختر منصور ازسوی شماری ازطالبان درافغانستان به این سمت برگزیده شده بود.

آقای رسول گفته است که او جانشین ملامحمد عمر رهبر قبلی طالبان درافغانستان است.

افراد نزدیک به او ادعا می کنند که ملاعمر ازسوی دسته دیگر طالبان به رهبری ملامنصور کشته شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟