رئیس جمهور: یا صلح کنید یا نابود میشوید!

  • انتشار: ۱۶ حوت ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 12557

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور می گوید که گروه طالبان و حزب اسلامی با یک آزمون بزرگ تاریخی روبرو هستند و در این آزمون تنها دو گزینه انتخابی پیشروی آنان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از بخدی، آقای غنی از گروه طالبان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار خواست تا از میان گزینه های ’ صلح’ و ’ جنگ’ یکی را انتخاب کنند و در صورت ادامه جنگ، نیروهای نظامی کشور با قاطعیت با آنان مبارزه خواهند کرد.

رییس جمهورغنی امروز( یکشنبه) در مراسم گشایش سال ششم کاری دوره شانزدهم شورای ملی در مورد گفتگوهای صلح دولت با گروه های مخالف و برنامه های سال آینده خورشیدی صحبت کرد.

آقای غنی تاکید کرد که هدف دولت افغانستان دست یافتن به صلح پایدار است، او خطاب به طالبان گفت: ” به طالبان می گویم که حالا با یک امتحان بزرگ تاریخی رو برو هستید و فیصله کنید آیا با ملت و کشور خود ایستاد می شوید و یا با مخالفین ملت ایستاد می شوید؛ انتخاب با شماست”.

رییس جمهورغنی گفت: ” استقلال، تعیین سیاست خارجی و قانون اساسی قابل معامله و بحث نیست و این تنها موضوع ملی و اراده ماست؛ ما به طالبان می گوییم که با ما گفتگو کنند و این خبر را روشن سازیم که راه خدمت به اسلام و افغانستان کدام است؛ تمام قوانین ما بر اساس شریعت تدوین شده است”.

او همچنان با اشاره به حمایت برخی از ملا امام ها به حملات مخالفان گفت: آنانی که قتل، انفجار و انتحار را در کشور تایید می کنند بهتر است که به اجماع ۴۵۰ علمایی که در مکه مکرمه گردهم آمده بودند، مراجعه کنند چون اجماع علما در مکه مکرمه، هر عمل انتحاری و انفجاری را خلاف اصول اسلامی بیان کرده است.

از سویی هم رییس جمهور تاکید کرد که دولت افغانستان تنها با طالبان و حزب اسلامی مذاکره می کند و این گروه ها نیز افغانیت خود را ثابت کنند که در کنار مردم افغانستان هستند و یا در جنگ با مردم.

رییس جمهور از القاعده به عنوان یک گروه غیر افغانی نام برد که به گفته آقای غنی دولت اش هرگز با آنان مذاکره نخواهد کرد.

این در حالی است که گروه طالبان در تازه ترین واکنش خود نسبت به آغاز مذاکرات صلح رو در رو با دولت افغانستان گفته اند که در این مذاکرات شرکت نمی کنند.
گروه طالبان در اعلامیهء گفته اند که پیش شرط های آنان برای حضور در مذاکرات صلح پذیرفته نشده است.

طالبان گفته اند که تمامی نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند، زندانیان طالب آزاد شوند و نام این گروه از لیست سیاه بین الملل پاک شود آنگاه در مذاکرات صلح با دولت افغانستان شرکت خواهند کرد.

در همین حال رییس جمهور تاکید که دولت افغانستان برای انجام مذاکرات صلح با طالبان دیدگاه واضح و اراده قوی دارد و در عین حال برای تقویت نیروهای دفاعی و سرکوب هراس افگنان نیز می کوشد.

جنگ اعلام نشده میان افغانستان و پاکستان

رییس جمهورغنی گفت که صلح افغانستان دو بعد دارد که صلح با طالبان و حزب اسلامی و نیز صلح با پاکستان است.

آقای غنی با اشاره به اینکه افغانستان در یک جنگ اعلام نشده با پاکستان قرار دارد، گفت:‌ ما میخواهیم که دو طرف منحیث کشورهای مستقل بر حاکمیت ملی یکدیگر احترام بگذارند.

این در حالی است که برخی آگاهان همسایه جنوب و شرقی را یگانه عامل نا امنی و جنگ داخلی در افغانستان می دانند و به باور آنان تا زمانیکه پاکستان نخواهد، صلح در افغانستان نخواهد آمد.

چند روز پیش سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و روابط خارجی نخست وزیر پاکستان گفته بود که رهبران طالبان با خانواده های شان در پاکستان زندگی می کنند و اسلام آباد نفوذ کافی بر آنان دارد.

در همین حال رییس جمهورغنی عوامل جنگ افغانستان را بیرونی خواند و گفت که القاعده و داعش جنگجویان کشورهای آسیای میانه و تحریک طالبان پاکستانی هستند که به خاطر منافع خود در افغانستان می جنگند.

او تاکید کرد که دولت افغانستان، آنان را سرکوب خواهند کر و به گفته غنی، افغانستان یگانه کشوری است که بر داعش پیروز شده و در حال گریز هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟