دانشگاه آمریکایی کابل با آغاز بهار فعالیتش را از سر می گیرد

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 18885

دانشگاه آمریکایی افغانستان شش‌ ماه پس از حمله شورشیان به این دانشگاه بازگشایی می‌شود. مسئولان این دانشگاه می‌گویند با آغاز سال نو شمسی و همزمان با شروع سال تحصیلی جدید، این بار تدابیر امنیتی بهتر این دانشگاه فعالیتش را از سر می گیرد.

در حمله شش ماه پیش شورشیان به این نهاد آموزش عالی افغانستان ۱۶ نفر کشته و بیش از چهل تن زخمی شدند.  این حمله که با انفجار موتر بمبگذاری شده یک مهاجم انتحاری آغاز شد و با تیر اندازی دو مهاجم دیگر در داخل کلاس‌های درسی ادامه یافت، خسارات هنگفتی برجای گذاشت.

هر چند مسئولان دانشگاه آمریکایی افغانستان می‌گویند بیشتر دانشجویان از راه دور، درس‌هایشان را دنبال کردند، اما دانشجویان تا امروز نتوانستند سر کلاس حاضر شوند.

شش ماه پس از حمله مهاجمان انتحاری در و دیوار شکسته و تخریب شده‏‏‌ ‌ساختمان، ترمیم شده اما زخم‌های بسیاری از دانشجویان و کارکنان این دانشگاه که در این حمله آسیب دیده بودند، هنوز التیام نیافته است.

دیوید سیدنی، رئیس دانشگاه آمریکایی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت: آمادگی‌های لازم گرفته شده و تا کمتر از یک ماه دیگر این دانشگاه بازگشایی خواهد شد.

وی افزود: “ما در نظر داریم دانشگاه را پس از نوروز همزمان با دیگر نهادهای آموزشی افغانستان بازگشایی کنیم، آمادگی‌ها در حدی که امروز لازم داریم کامل شده است. ما در وضعیتی قرار نخواهیم گرفت که در یک نقطه توقف کنیم. ما همیشه تدابیر امنیتی‌مان را بهتر و بهتر خواهیم ساخت و تدابیر امنیتی فردا بهتر از امروز خواهد بود.”

حمله به دانشگاه آمریکایی افغانستان تاثیر عمیقی بر روند آموزش و تحصیل در کشور گذاشته است. حمله‌ای که نشان داد شورشیان حتی مراکز آموزشی را به جبهه نظامی تبدیل می‌کنند.

ادامه تهدیدهای امنیتی هم برای دانشگاه آمریکایی افغانستان و هم برای مردم کشور هزینه سنگینی داشته است. تاکنون میلیون‌ها دالر صرف تدابیر امنیتی این دانشگاه شده است. هر متر دیواری که برای تامین امنیت در اطراف این دانشگاه گذاشته می‌شود هزار دلار هزینه دارد. مسئولان دانشگاه آمریکایی افغانستان می‌گویند اگر تهدید امنیتی وجود نمی‌داشت با این پول می‌شد برای صدها جوان در این کشور زمینه تحصیل فراهم کرد.

دانشگاه آمریکایی افغانستان در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد، در حال حاضر ۶۵۰ دانشجو دارد و تاکنون حدود هزار نفر از این دانشگاه فارغ تحصیل شده‌اند.

در این دانشگاه رشته‌های حقوق، مدیریت بازرگانی، فناوری اطلاعات و علوم سیاسی به زبان انگلیسی و با معیارهای اروپا و آمریکا تدریس می‌شود. هزینه تحصیل در این دانشگاه بیشتر از هر دانشگاه دیگر است و بیشتر خانواده‌ها با درآمد متوسط توان پرداخت آن را ندارند.

این دانشگاه به عنوان یک مرکز آموزشی که نام آمریکایی با خود دارد، همواره مورد تهدید شورشیان بوده است. دو استاد این دانشگاه هفت ماه است که توسط شورشیان ربوده شده و هنوز هم در اسارت آنها به سر می‌برند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟