تونر: پاکستان نباید برای تروریست ها پناهگاهی امن ایجاد کند

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16997

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید امنیت افغانستان، پاکستان و هند به هم گره خورده است و پاکستان نباید به گروه های تروریستی، پناه دهد.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که پاکستان نباید به گروه‌های تروریستی که در داخل افغانستان حملاتی را انجام می‌دهند، پناهگاه امن فراهم کند.

مارک تونر در پاسخ به این پرسش که آیا با گفته‌های مقام‌های افغان مبنی بر وجود پناهگاه های تروریستان در پاکستان، موافق است یا خیر، به خبرنگاران گفت “بلی، رک و راست و بسیار آشکارا این موضوع را بیان داشته ایم”.

مقام‌های افغان و شماری از مقام‌های امریکایی در ۱۵ سال گذشته همواره تاکید داشته اند که برای مبارزۀ موثر و پیروزی در برابر تروریستان در افغانستان، باید پناهگاه های امن آنان در پاکستان از بین برده شود.

با اینحال به گفتۀ آقای تونر، پاکستان برخی اقداماتی را برای از میان برداشتن این پناهگاه‌ها روی دست گرفته است، اما هنوز هم این مشکل برطرف نشده است. او افزود که بحث در این مورد میان واشنگتن و اسلام آباد جریان دارد و ایالات متحده مایل است آنان را در زمینۀ محو لانه های تروریست ها کمک کند.

آقای تونر در پاسخ به این پرسش که آیا زمان تغییر سیاست ایالات متحده در قبال پاکستان فرا رسیده است یا خیر؟ هیچ جزئیاتی ارایه نکرد، اما گفت که ناکارایی مبارزۀ آن کشور بر ضد اعمال تروریستی همواره مایۀ نگرانی و موضوع بحث واشنگتن بوده است.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده همچنان با تایید این گفتۀ مقام‌های افغان که امنیت افغانستان، پاکستان و هند با هم گره خورده است، مشارکت و همکاری این سه کشور را در امر مبارزه با تروریسم نه تنها به سود خودشان بلکه به سود منطقه عنوان کرد.

اما پاکستان خود را نیز قربانی تروریسم قلمداد کرده و از فراهم آوری هرگونه پناهگاه به تروریستان انکار کرده است. در تازه ترین مورد وزارت خارجۀ پاکستان با اشاره به حملات اخیر در کابل و قندهار، به تلاش و همکاری در زمینۀ محو هر نوع تروریسم در منطقه تعهد کرده است.j,

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟