ترامپ حق دارد از ایران عصبانی باشد

  • انتشار: ۲۷ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 31982

استفاده از واژه خلیج عربی به جای خلیج فارس، واکنش های زیادی را در میان مردم ایران و نیز اصحاب فضای مجازی ایجاد کرد.

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی به ویژه در داخل ایران، ترامپ را به دلیل استفاده از این واژه متهم به فراموشی تاریخ نمودند و گفتند که رئیس جمهور آمریکا، حقیقت های تاریخی را به فراموشی سپرده است.

تقابل ایران و آمریکا حدود چهار دهه است که در فراز و فرودهای خود، جنبه های گوناگونی گرفته و البته،  این، ایران بوده است که در سالهای پسین، در حوزه های مختلف سیاسی و نظامی، دست بالا پیدا کرده است.

عراق و افغانستان به عنوان کانون های اصلی حضور مستقیم آمریکا نه تنها از دایره نفوذ ایران خارج نشده که اتفاقات منطقه ای به سمتی رفته است که نقش ایران را پر رنگ تر و تاثیر گذار تر از رقیب نموده است.

ایران هم اکنون در حد قیم برای حکومت عراق و یک طرف اصلی تعیین کننده در سیاست ها برای حکومت افغانستان مطرح است و آمریکا علیرغم صرف دهها میلیارد دالر در این دو کشور، هنوز حتی به بخش کوچکی از اهداف خود نیز دست نیافته است.

در کشور هایی هم که حیاط خلوت کشور های هم‌پیمان آمریکا در منطقه به حساب می آمدند، ساحه اعمال قدرت و نفوذ ایران به شدت گسترش یافته و یمن بحرین به عنوان کشورهای مهمی که در سایه عربستان و برخی دیگر از کشور های عربی تحت نفوذ آمریکا به شمار می آمدند، هم اکنون به عنوان میدان اصلی رزم ایران و کشور های عربی تبدیل شده اند که اتفاقا در این میادین نیز، دست ایران بالا تر بوده و موفق تر نشان می دهد.

سوریه به عنوان بزنگاه اصلی تقابل مشترک کشور های عربی و آمریکا با ایران که اسرائیل نیز در وقایع ان بی نقش نیست نیز پس از شش سال جنگ وحشتناک، شاهد پیروزی بلامنازع ایران و نفوذ گسترده ایران در این جغرافیا است به گونه ای که اگر پیش از این، اسرائیل تنها از طریق حزب الله لبنان ممکن بود تهدید شود، در شرایط کنونی نظامیان ایرانی به صورت مستقیم و علنی در مرزهای اسرائیل خودنمایی می‌نمایند.

بنابراین با توجه به اینکه سه جبهه اصلی مقابل ایران (آمریکا، کشور های عربی و اسرائیل) با شکست های عمیق استراتژیک مواجه شده اند، طبیعی است که بخواهند واکنش نشان  دهند تا کمی از حس حقارت شان کاسته شود.

به همین دلیل است که رئیس جمهور آمریکا واژه خلیج عربی را به جای خلیج فارس استفاده می کند تا هم کمی خشم خود را مهار کند و هم اندکی دل هم پیمانان خود را تسلی دهد. اما او غافل است از اینکه تمام اسناد و بلکه مدال های افتخاری که در کشور آمریکا مورد استفاده قرار میگیرند، نام خلیج فارس را در خود دارند نه هیچ نام دیگری را.

پ ن: تصویر ضمیمه این مقاله، مدالی است که دولت آمریکا به عنوان نشان افتخار به سربازان خود اهدا کرده است.

در متن حاشیه مدال آمده است: مدال ملي كهنه سربازان خليج فارس

و در داخل مدال نوشته شده: اين مدال اختصاص مي يابد به آن دسته از مردان و زنان نيروهاي مسلح آمريكا كه در درگيري هاي خليج فارس براي كشورشان خدمت كردند.

البته ترامپ حق دارد عصبانی باشد. تحمل این همه شکست سخت است.

سید جلال الدین عماد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟