ترامپ، پیشنهاد خصوصی سازی جنگ در افغانستان را مورد بررسی قرار می دهد

  • انتشار: ۲۲ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 28834

در حالیکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته بود برای رسیدن به یک توافق در مورد راهبرد جدید جنگ در افغانستان بسیار نزدیک هستیم، گفته می شود، پیشنهاد خصوصی سازی جنگ در افغانستان از سوی ترامپ در حال بررسی است.

گفته می شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، پیشنهاد خصوصی سازی بخش بزرگ جنگ در افغانستان را مورد بررسی قرار داده است.

طرح خصوصی سازی مأموریت نظامی امریکا در افغانستان، توسط ایریک پرنس، بنیانگذار شرکت خصوصی نظامی بلک واتر تهیه شده است و با آن که این طرح در واشنگتن و کابل مورد انتقاد قرار گرفته، پرنس خوشبین است که با بدست آوردن حمایت کافی، این برنامه عملی خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، روز جمعه، جنگ افغانستان را طولانی ترین جنگ در تاریخ امریکا عنوان کرده گفت که فیصله نهایی اش پیرامون جنگ در افغانستان و راهبرد ایالات متحده در قبال افغانستان بسیار نزدیک است.

در هفته های اخیر در مورد خصوصی سازی جنگ افغانستان گزارش های به نشر رسیده و گزارش های نیز حاکی است که گویا رئیس جمهور ترامپ نیز این گزینه را بررسی می کند.

ایریک پرنس، بنیانگذار شرکت سابق بلک واتر، گفته است که مقامات ارشد وزارت دفاع ایالات متحده نیز پذیرفته اند که در جنگ أفغانستان، تا کنون امریکا برنده نیست.

ایریک پرنس افزود که هزینۀ نظامی امریکا در افغانستان “بیش از کل بودجۀ دفاعی بریتانیا” است و چنین وضعیتی را نمی توان ادامه داد.

پرنس گفته است خودش و شرکت او می تواند مشکل جنگ را به قیمت نصف مصارف آن حل کند. پرنس پیشبینی می کند که با فرستادن پنج هزار قراردادی خصوصی که جانشین قوای امریکایی برای مشوره دهی نیروهای افغان گردند، می توان ۳۰ میلیارد دالر در یک سال صرفه جویی کرد.

او افزود که طبق طرح اش، قراردادی ها یونیفورم نظامی افغان را به تن خواهند د اشت و بر اساس قوانین افغانستان، ایفای وظیفه خواهند کرد. نیروی هوایی مجهز با ۹۰ طیاره، در همکاری با کابل، نیز وارد عمل خواهند شد.

در سال ۲۰۰۷ محافظین وابسته به شرکت خصوصی بلک واتر، به کشتن ۱۴ فرد ملکی عراقی در بغداد متهم شدند. با آن که پرنس، بلک واتر را در سال ۲۰۱۰ به فروش رساند و اکنون مالک شرکت جدیدی است، اما همچو اتفاقات پیشنهاد او را پیچیده خواهد ساخت.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان از این برنامه انتقاد نموده و در تویتر شدیدآ با این پلان مخالفت نموده و آنرا “تخطی آشکار دربرابر حاکمیت ملی افغانستان خواند.

با آنهم پرنس نیاز دارد تا رئیس جمهور ترمپ را قانع بسازد که پلان او را بپذیرد. گزارش ها حاکی از آنست که رئیس جمهور ترمپ عملآ این پیشنهاد را مورد بررسی قرار داده، اما ازطرف مقامات ارشد وزارت دفاع ایالات متحده تحت فشار قرار گرفته است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟