بانک های کشور در سال جاری خورشیدی 930 میلیون افغانی ضرر کرده است

  • انتشار: ۲۶ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 19727

مقامات در بانک مرکزی کشور می گویند؛ با اینکه بانک های کشور در سال 1395 نسبت به سال قبل از آن ضرر کمتری کرده اند آما با آن هم در سال جاری خورشیدی 930 میلیون افغانی ضرر بانک های کشور بوده است.

ایمل هاشور، سخنگوی بانک‌مرکزی افغانستان به روز چهارشنبه (۲۵ حوت) گفت که هرچند زیان سال گذشته نظام بانکی کشور نسبت به سال پیش آن کمتر است، اما تأکید کرد که درسال گذشته مالی، بیشترین زیان تنها متوجه سه بانک در کشور بوده است.

به گزارش طلوع نیوز؛ چگونگی سود و زیان بانک‌ها معمولا دو بخش مهم برای فعالیت بانک‌ها و بهبود نظام بانکداری به شمار می‌روند.

بربنیاد اطلاعات بانک‌مرکزی ، بانک‌های کشور درسال ۱۳۹۴هجر‌ی‌خورشیدی، ۱.۷ میلیارد افغانی زیان کرده بودند و سود بانک‏ها در این سال ۵۲۲ میلیون افغانی بوده است، اما درسال ۱۳۹۵ هجری‌خورشیدی زیان بانک‌های کشوربه ۹۳۰ میلیون افغانی کاهش یافته است درحالیکه دراین سال سود بانک های کشور به بیش از ۴ میلیارد افغانی رسیده است.

آقای هاشور در این باره گفت: «سود و زیان از گونه‏های معمول برای بانک‏ها است و زیان بانک‎ها به این معنی نیست که تمام بانک‎های کشور با زیان روبه‌رو اند بل زیان چند بانک در دشواری‎های حصول قرضه‎ها هم شامل زیان بانک‌ها می‎شود و در سال گذشته مالی تنها سه بانک با زیان روبه‌وبوده‌اند.»

زیان بانک‎ها از مصارف بانک ها، گرفته تا افزایش مصارف عملیاتی بانک‎ها، تدابیر امنیتی و دشواری‎ها در حصول قرضه‎ها را دربر می‌گیرد.

بانک مرکزی می‎گوید که زیان بانک‎ها در جریان امسال به سه بانک بر می‎گردد و دوازده بانک دیگر با وضعیت مفادزا شناسایی شده‎اند.

در همین حال، شماری از کارشناسان بخش بانک‌داری وجود قرضه‌های دشوارحصول را از علت‌ اصلی مشکلات فرا راه نظام‌بانکی میدانند.

میر احمد رضوی، کارشناس بخش بانکداری گفت: «مشکلات در فعالیت بانک‎ها و نیز دشواری‎ها در حصول قرضه‎ها هم برای بانک‌ها زیان پنداشته می‎شود در حال حاضر شماری از بانک‎ها پول زیاد دارند، اما سرمایه گذاری کرده نمی‎توانند و این کار خود مصارف مخفی نزد بانک‎ها به وجود میارد.»

از سویی هم، شماری از آگاهان بخش بانکداری با درنظرداشت افزایش ناامنی‎ها در کشور و دشواری‎ها در قوانین بانکداری کشور می‏گویند که درحال حاضر شماری از بانک‌ها نمی‎توانند خدمات لازم ارائیه کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟