انتقاد مرکل از ساختار شورای امنیت سازمان ملل

  • انتشار: ۵ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 9995
مرکل

خبرگزاری اطلس ـ آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در نیویورک ضمن انتقاد از ساختار کنونی شورای امنیت از آمادگی کشورش برای قبول مسئولیت بیشتر در سطح بین‌المللی خبر داد.

آنگلا مرکل با اشاره به وضعیت کشورش در جمع قدرت های اول جهان و توزیع نامناسب قدرت در قرن ۲۱ خواستار اصلاح شورای امنیت سازمان ملل شد و گفت: ما نیاز به روش جدیدی برای حل مشکلات در سطح بین الملل داریم.

مرکل در دیدار با همتایان خود از برزیل، هند و ژاپن اصلاح قوانین شورای امنیت و ایجاد متحدان جدیدی برای رسیدن به هدف اصلاح در شورای امنیت را خواستار شد. شورای امنیت قدرتمندترین هیئت سازمان ملل است که ۱۵ کشور عضو آن هستند؛ در این میان ۵ کشور عضو دائم محسوب می شوند و ۱۰ کشور عضو موقت این شورا در مجمع عمومی انتخاب می شوند.

انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا متحدان جنگ جهانی دوم اعضای اصلی و دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند. آلمان، ژاپن و برزیل اعتقاد دارند دنیای جدید تحولات اساسی تجربه کرده است و باید ترکیب شورای امنیت تغییر یابد. آلمان و ژاپن خواستار پیوستن به اعضای دائم شورای امنیت هستند.

مرکل وضعیت کنونی جهان را دارای ساختاری متفاوت نسبت به سالهای بعد از جنگ جهانی دوم ارزیابی کرد و گفت: برای قرن ۲۱ نیازمند اصلاحات اساسی در شورای امنیت هستیم.

صدراعظم آلمان در نخستین سخنرانی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، از آمادگی کشورش برای قبول مسئولیت بیشتر در سطح بین‌المللی خبر داد و تاکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل در ترکیب کنونی‌ اش دیگر منعکس کننده قدرت‌ های جهان امروزی نیست. بنابراین هیچ چاره‌ای جز وفق دادن این شورا با واقعیت‌ های سیاسی وجود ندارد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟