حمله به کنسولگری هند، تاثیری در روابط دو کشور ندارد

  • انتشار: ۱۶ جدی ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 11960

3 نفر از مهاجمان مسلح که با جنگ افزارهای مختلف سبک و سنگین مجهز بودند شامگاه روز یکشنبه (13 جدی) در یک ساختمان نزدیکی قنسولگری هندوستان جابجا شده و تیر اندازی را بالای نیروهای امنیتی و این قنسولگری آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پیام افتاب، این افراد پس از 24 ساعت درگیری با نیروهای امنیتی کشور، سرانجام توسط نیروهای کماندوی ارتش ملی از پا در آمده و براساس گفته های عطا محمد نور سرپرست مقام ولایت بلخ به سرقنسول و سایر دیپلمات‌های قنسولگری هندوستان آسیبی وارد نشده است.

پس از این رویداد «امر سینها» سفیر هندوستان در افغانستان در یک سفر غیر منتظره به شهرمزارشریف مرکز ولایت بلخ آمده و با مقامات محلی این ولایت پیرامون وضعیت امنیتی و چگونگی حمله‌ی مهاجمان مسلح بحث و گفتگو کرد.

آقای امر سینها که در محل رویداد حاضر شده است، می گوید: عملیات نیروهای امنیتی افغان با موافقیت پایان یافته و نظامیان افغان برای مهار کردن مهاجمان مسلح از خود شجاعت و شهامت نشان داده اند که درخور ستایش و قدردانی می باشد.

اگر دولت افغانستان خواسته باشد، زخمیان رویداد مزارشریف را در هندوستان تداوی می کنیم

سفیر هندوستان در افغانستان به حضور عطا محمد نور سرپرست مقام ولایت بلخ اشاره کرده، بیان داشت: از آقای نور تشکر می‌کنم که رهبری عملیات را برای از بین بردن مهاجمان به عهده داشت و هر لحظه برای مصونیت کارمندان سیاسی هندوستان تلاش می کرد.

نامبرده تصریح کرد: مهاجمان مسلح در ساختمانی جابجا شده بودند که از آن به راحتی می توانستند که قنسولگری هندوستان را هدف قرار دهند اما خوشبختانه نظامیان افغان به موقع به ساحه آمده و به آنان اجازه حمله به قنسولگری را ندادند.

موصوف ادامه داد که به ساختمان قنسولگری هندوستان آسیب زیادی نرسیده است و نیز سرقنسول و دیگر اعضای این قنسولگری در مکانی محفوظ و مصون قرار دارند و هیچ گونه آسیبی به آنها نرسیده است و همه آنان سپاسگذار نیروهای امنیتی افغان هستند.

وی با بیان اینکه افراد ملکی و نظامی که در این رویداد زخم برداشته اند قهرمانان هستند، افزود: اگر دولت افغانستان خواسته باشد، دولت هندوستان آماده است تا آنان را در هندوستان تحت درمان قرار دهند.

این مقام هندی تاکید کرد که دوربین‌های امنیتی قنسولگری هندوستان نشان می دهد که مهاجمان قصد داشتند داخل ساختمان قنسولگری شوند اما با شجاعت و شهامت نیروهای پولیس ملی افغان در ساحه با همکاری نیروهای امنیتیی هندی این هدف آنان خنثی گردید.

چنین حملاتی بر روابط افغانستان و هندوستان تأثیر منفی نمی گذارد

«امر سینها» می افزاید رئیس جمهور غنی با نخست وزیر هندوستان در رابطه با این رویداد از طریق تلفون صحبت کرده و مقامات هندی به مقامات افغان اطمینان داده‌اند که چنین حملات دشمنان نمیتواند تاثیر منفی بر روابط دوستانه این دو کشور بگذارد.

سفیر هندوستان در افغانستان که در شهرمزارشریف با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: تروریزم دشمن مشترک افغانستان و هند است و باید در برابر آنان با همکاری و یاری همدیگر مبارزه صورت گیرد تا آنان به اهداف شوم خود که همانا ایجاد فاصله میان دولت ها می باشد، نرسند.

موصوف در رابطه با اینکه این رویداد از طرف کدام گروه تروریستی صورت گرفته است، چیزی نمی گوید اما تاکید کرد: نظامیان افغان در این رابطه تحقیقات و بررسی‌های جدی را آغاز کرده اند و به زودی این موضوع مشخص خواهد شد.

قابل ذکر است ساختمانی که مهاجمان مسلح در آن جابجا شده بودند در 100 متری قنسولگری هندوستان در غرب روضه مبارک در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ قرار دارد که این ساختمان قبلآ در اختیار امریکایی ها قرار داشته و به سفارش آنان به گونه زرهی و با استحکامات قوی ساخته شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟