عبدالله: پیامدهای حضور شوروی سابق هنوز هم در افغانستان پیدا است

  • انتشار: ۲۶ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 77785

رئیس اجرایی دولت ا انتشار پیامی به مناسبت ۲۶ دلو، ‌سالروز خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان گفت: پیامدهای حضور شوروی سابق هنوز هم در افغانستان پیدا است.

وی اظهار داشت: ۲۶ دلو پایان یک دوره سیاه و تاریک در تاریخ کشورمان است؛ در این روز نیروهای قشون سرخ شوروی در برابر اراده و عزم مردم مجاهد افغانستان تسلیم شده و با سرافگندگی کشور را ترک کردند.

عبدالله افزود: نیروهای قشون سرخ در ششم جدی ۱۳۵۸ به کشور هجوم آورده و رژیم دست نشانده خویش را به قدرت رساندند. پس از آن، رژیم کمونیستی به کمک تجهیزات این نیروها از هیچ جنایت ضد بشری و نقض قوانین بین‌المللی دریغ نورزید.

رئیس اجرایی بیان داشت: قشون ۱۲۰ هزار نفری شوروی سابق، مجهز به پیشرفته‌ترین جنگنده‌های نظامی و سلاح‌های مدرن بود اما با مبارزه سرسختانه و شجاعانه ملت ما مواجه شدند؛ این ایستادگی و مقاومت در تاریخ مبارزات آزادی‌خواهانه ملت‌ها کم‌نظیر بود. در نهایت، نیروهای شوروی سابق پس از ۱۰ سال جنگ و ویرانی در برابر جهاد و مقاومت مردم افغانستان شکست را پذیرفته و با ندامت، تلفات و خسارات هنگفت، افغانستان را ترک کردند.

عبدالله با بیان اینکه جهاد و مقاومت مردم افغانستان مناسبات حاکم بین‌المللی را برهم زد و راه را برای آزادسازی سایر ملت‌های محروم باز کرد افزود: متاسفانه در دوره اشغال ۱۰ ساله، افغانستان به ویرانه مبدل شد. بیش از یک میلیون تن شهید، ده‌ها هزار تن معلول و میلیون‌ها تن دیگر مجبور به مهاجرت به کشورهای خارجی گردیدند.

به گفته وی، قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق اگرچه با ناکامی و شکست افغانستان را ترک کرد اما پشت سر خود، ویرانی‌های عظیم و مصیبت‌های فراوانی به جا گذاشت.

عبدالله عبدالله تاکید کرد: پیامدهای حضور نیروهای اشغالگر شوروی سابق هنوز هم در افغانستان پیدا است. فرهنگ سنت کودتا و حضور تروریسم در زمان اشغال اساس‌گذاری شد و سبب ادامه جنگ و خشونت در کشورمان گردید.

رئیس اجرایی ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های جاری در راستای تامین صلح، زمینه را برای پایان جنگ چهل ساله و قطع خشونت‌ها فراهم سازد تا ملت ما به آرامش و توسعه دست یابد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟