یوناما از «بدرفتاری» طالبان با زندانیان خود ابراز نگرانی کرد

  • انتشار: ۵ جوزا ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 62636

یوناما در گزارشی از رفتار طالبان مسلح با اسیران خود ابراز نگرانی کرد.

این سازمان با نشر این گزارش امروز(یکشنبه، ۵ جوزا) می‎افزاید، که این اسیران در شرایط بدی قرار داشته و مجبور به انجام کارهای اجباری شده و حتا شماری از آنان زیر شکنجه جان داده اند.

این یافته های ابتدایی یوناما در نتیجه مصاحبه های رو در رو با ۱۳ تن که به تاریخ ۲۵ اپریل سال روان میلادی در یک عملیات ویژه ارتش ملی از زندان طالبان در ارزگان آزاد شدند، به دست آمده است.

این نجات یافتگان گفته اند که طالبان آنان را در وضعیت بدی نگهداری می‌کرده و شماری از آنان نیز گفته که شاهد کشتار افراد ملکی و کارمندان امنیتی از سوی این گروه بوده اند.

به نوشته اریانا نیوز؛ تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در این مورد می‌گوید: من به شدت درباره این ادعاهای جدی پیرامون بدرفتاری، شکنجه و کشتن غیرقانونی افراد ملکی و کارمندان امنیتی و همینگونه شرایط بد توقیف‌گاه‌ها نگران هستم.

این گزارش می‌افزاید که ۵۳ تن از زندان طالبان به نام «کلاتک» در روستای شیرا ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان ٓزاد شدند که از این میان ۴۵ تن آنان نظامی و متباقی آنان افراد ملکی بوده اند.

بر اساس این گزارش، اکثریت زندانیان، از سال ۲۰۱۸ و سه تن از آنها از سال ۲۰۱۶ به این سو، در اسارت طالبان، به سر می‌بردند.

در گزارش آمده است: به جز یک نفر همه توقیف شدگانی که از سوی یوناما مصاحبه شده اند از لت و کوب گزارش داده اند. بعضی از توقیف شدگان گزارش داده اند که طالبان در جریان لت و کوب از آنها می خواستند تا معلومات ارایه نمایند و یا به اعمال خاصی اعتراف نمایند.

از سویی هم شمار دیگر از آنان گفته اند که طالبان آنان را بخاطر حمایت از دولت، کار کردن با امریکا و نیز جنگ با این گروه مورد لت و کوب قرار میداده اند.

بازداشت شدگان می‌افزایند که  در یک روز برای حداقل هفت ساعت مجبور به کار کردن در بخش هایی به شمول ساخت مواد انفجاری می شدند که این «بر خلاف قانون بشردوستانه بین المللی می باشد.»

بازداشت شدگان همچنان گفته اند که طالبان مسلح  آنان را «در جریان زمستان در دمای زیر صفر و هوای سرد» نگهداری می‌کرده، همچنان روزانه دو وعده غذا «لوبیا و نان» می‌داده و آنان به کمک های صحی به جز از داروهای تسکین دهنده درد و ضد عفونی کننده ها برای زخم به چیز دیگری دسترسی نداشته اند.

یافته های ابتدایی یوناما نشان می دهد که وضعیت توقیف و برخورد با توقیف شدگان مغایر با حداقل معیارها برای یک طرف درگیر در یک جنگ غیربین المللی می باشد.

در همین حال طالبان با نشر خبرنامه ای با رد این گزارش یوناما آن را یکجانبه و مغرضانه توصیف کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟