سفیر ایران در کابل: امنیت در افغانستان بخشی از منافع ایران است

  • انتشار: ۱۹ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 36822

محمدرضا بهرامی سفیر ایران در کابل می گوید که ثبات کشورهای همسایه، ثبات ایران است و برقراری صلح و امنیت در افغانستان را با محوریت و مالکیت دولت افغانستان و بخشی از منافع کشورمان تعریف می کنیم.

محمد رضا بهرامی امروز (پنجشنبه) در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت: باور داریم که تروریسم خطر منطقه ای و فرا منطقه ای است و برای شکست آن نیاز به مبارزه و همکاری مشترک است.

به گزارش ایرنا؛ او مبارزه با تهدیدهای مشترک را نیازمند همکاری مشترک دانست و گفت که تروریسم مهمترین چالش جمعی ما در منطقه است و در دهه های اخیر با آن مواجه بودیم و اعتقاد ایران آن است که ثبات همسایگان را ثبات و امنیت خود تلقی کند و همکاری های چند جانبه را با هدف توسعه روابط دنبال می کند .

سفیر ایران در کابل معضلاتی مانند تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیر قانونی را چالش مشترک برشمرد و موثرترین راه حل آن را در هم فکری و همکاری کشورهای منطقه دانست.

بهرامی افزود : ازجمله راهکار های مقابله با این پدیده ها، پذیرش امنیت جمعی است و باید بپذیریم در منطقه ای که ما زندگی می کنیم توسعه و امنیت را باید جمعی نگهداریم و مقابله با مشکلات به صورت مجرد و انفرادی امکان پذیر نیست.

سفیر ایران تأکید کرد که در سال های اخیر تلاش های خوبی در این رابطه انجام شده و ایران هم همکاری های سیاسی و امنیتی خوبی با افغانستان دارد و در بخش های تجاری، ترانزیت، فرهنگی و آموزشی نیز تلاش شده و همکاری ها رو به توسعه است .

بهرامی گفت که مسیر همکاری دو ملت با توافق مقامات دو کشور و نقشه راه دنبال می شود و چارچوب آن مورد توافق قرار گرفته است .

او نسبت به آینده مناسبات جمهوری اسلامی ایران با دولت جمهوری اسلامی افغانستان ابراز امیدوار کرد و گفت: ما برقراری صلح و امنیت در افغانستان را با محوریت و مالکیت دولت افغانستان و بخشی از منافع کشورمان تعریف می کنیم و در یک تعامل سازنده منابع و ظرفیت های خود را برای دستیابی به این مهم بسیج می کنیم و در خدمت دولت افغانستان قرار می دهیم.

بهرامی افزود: ما می پذیریم که صلح در شرایطی بدست خواهد آمد که همگان با فرآیند قدم برداریم که از سوی دولت افغانستان و با مشارکت همه مردم این کشور هدایت شده باشد.

سفیر ایران گفت که افراط گرایی و تروریسم در یک مرز محدود نمانده و منطقه و خارج از آن را تهدید می کند وتجربه گذشته بخوبی اثرات زیانبار بی توجهی به این موضوع را برای ما نشان خواهد داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟