محقق: طالبان در بلخاب غیرنظامیان را قتل‌عام می‌کنند

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 131421

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان می‌گوید که طالبان طی چهار روز اخیر در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، دست به قتل‌‌عام غیرنظامیان زده‌اند.

او شام‌گاه روز (یک‌شنبه، ۵ سرطان) در پیامی که در صفحه فیس‌بوک خود نشر کرده، گفته است که ساکنان بلخاب «به جرم عدالت‌خواهى از زمین‌وهوا توسط جنگجویان طالبان با سلاح‌هاى اهدایى امریکا مورد هجوم قرار گرفتند».

محقق افزوده است که تلاش‌ها برای جلوگیری از جنگ در بلخاب نتیجه نداده و «ظاهرا طالبان از قبل تصمیم سرکوب ساکنان بلخاب را داشته‌اند».

او اضافه کرده است که طالبان با حدود هشت هزار نیرو طی چهار روز اخیر، توانسته مرکز ولسوالی بلخاب و هشت روستای خالی از سکنه را تصرف و «جمع زیادى از مردم بی‌دفاع را قتل‌عام کنند».

محقق در ادامه هویت قربانیان دو مورد تیرباران غیرنظامیان در بلخاب را نیز منتشر کرده است.

به گفته‌ی او، در یک مورد سه عضوی یک خانواده در روستای «تخشار و دهنه ترخوج» تیرباران شده‌اند. به گفته‌ی او، طالبان این سه نفر را با دست‌هاى بسته در مقابل حویلى‌شان به رگ‌بار بسته‌اند.

در مورد دیگر به گفته‌ی محقق، در روز دوم جنگ در منطقه‌ی «جه میرک» در دامنه‌ی قُم‌کوتل، نیروهاى طالبان دو نفر چوپان و سه نفر کشاورز را تیرباران کرده‌اند. او گفته است که اخبار ناگوار دیگر هم است که تاهنوز گزارش دقیق آن در دسترس نیست.

رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در ادامه گفته است که طالبان در «سلسله خشونت‌های خود علیه هزاره‌ها»، امروز به خانه محمد مرادى، یکی از فرماندهان جهادى سابق هزاره در ولسوالى لعل‌وسرجنگل غور حمله کرده‌اند.

او افزوده است که در این حمله مرادی با دو دختر و یک خواهرزاده‌اش کشته شده و همسر و پسرش زخمی و به اسارت طالبان درآمده‌اند.

طالبان می‌گویند که به‌خاطر ارتباط داشتن مرادی با مولوی مهدی به خانه‌اش حمله کرده‌اند. مسئولان محلی طالبان می‌گویند که در این حمله مرادی و پنج نفر دیگر کشته شده‌اند. صبح امروز نیز از تیرباران دو اسیر در لعل گزارش شده است.

محقق در اخیر از سازمان ملل و مجامع بین‌المللى و حقوق‌بشرى خواسته است که با وارد‌کردن فشار بر گروه طالبان، جلوی قتل‌عام ساکنان بلخاب و سایر مناطق هزاره‌نشین را بگیرند.

او تأکید کرده است که باید نیروهاى طالبان هرچه عاجل بلخاب را ترک کنند.

طالبان اخیرا حملات سنگینی را علیه نیروهای مولوی مهدی در بلخاب انجام داده‌اند.

مولوی مهدی، تنها فرمانده‌ی هزاره‌تبار طالبان بود که طی ماه‌های اخیر با این گروه دچار اختلاف شد و به ولسوالی بلخاب سرپل رفت.

طالبان چندین هیأت برای گفت‌وگو با مولوی مهدی به بلخاب فرستادند، اما این گفت‌وگوها نتیجه نداد و سرانجام حمله کردند.

وزارت دفاع طالبان اکنون می‌گوید که عملیات این گروه علیه «بغاوت‌گران» در بلخاب به پایان رسیده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟