۷۰ درصد مردم افغانستان با مشکلات روحی و روانی مواجه اند

  • انتشار: ۱۷ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سلامت
  • شناسه مطلب: 65696

سازمان روانشناسی بین‌المللی به تازگی اعلام کرد که 70 درصد مردم در افغانستان به خدمات روان‌شناسی ضرورت دارند.

براساس گزارش اخیر سازمان روانشناسی بین‌المللی، افغانستان که کشوری دارای جمعیت 37 میلیونی است، 70درصد از مردم آن به خدمات روان‌شناسی ضرورت دارند.

این سازمان، چند دهه جنگ، کشتار، ویرانی و بی‌جا شدن میلیون‌ها افغان را از دلایل اصلی مشکلات روانی مردم در افغانستان عنوان کرده است.

سازمان روانشناسی بین‌المللی (IPSO) در افغانستان به ارائه خدمات مشاوره و گفت‌وگوی فرهنگی می‌پردازد.

قبل از این نیز در سال 2017 مسئولان وزارت صحت عامهٔ افغانستان اعلام کرده بودند که نظر به ارزیابی و بررسی‌های این وزارت، 60 تا 65 درصد مردم افغانستان مشکلات روانی دارند. وزارت صحت عامه افغانستان در آن زمان گفته بود، 73درصد زنان و 59درصد مردها در این کشور دچار مشکلات روانی هستند.

همچنان سازمان بهداشت جهانی در ژوئن 2019 اعلام کرد که از هر پنج نفری که در مناطق جنگ‌زده زندگی می‌کنند، به افسردگی، نگرانی، اختلالات استرسی پس از آسیب، اختلال قطبی و یا شیزوفرنی دچار هستند و برخی از آنها از درجه‌های شدید این اختلالات رنج می‌برند.

این سازمان تاکید کرد که این نتایج نشان می‌دهد که بحران‌های ناشی از جنگ در کشورهای مثل افغانستان، عراق، سودان جنوبی و یمن چه پیامدهای طولانی مدت در پی دارند و آمارهای اختلالات حین جنگ بسیار بیشتر از دوران صلح است. در دوران صلح یک نفر از هر 14 نفر است ولی حین جنگ و بعد از آن، این رقم به یک نفر از هر پنج نفر می‌رسد.

گروهی که این این تحقیق را انجام داده، اعلام کرد: «با توجه به تعداد قابل توجه افراد نیازمند کمک و بنا بر ضروت‌های بشردوستانه که کمک برای کاهش رنج این افراد را ضروری می‌کند، تقدیم کمک در زمینه سلامت روانی، به نحوی که به امکان اقدام مناسب در این زمینه را بدهد، ضروری است.»

مارک فون اومیرین، مختصص سلامت روانی در سازمان بهداشت جهانی که عضو تیم انجام داده این تحقیق است، گفت که این نتائج «بر ضرورت سرمایه‌گذاری فوری و پایدار برای تقدیم کمک در زمینه سلامت روحی و روانی برای همه آنها که در مناطق بحران‌زده زندگی می‌کنند یا زندگی کرده‌اند، تاکید دارد.»

براساس آمارهای سازمان ملل متحد سال 2016 بیشترین تعداد درگیری‌های مسلحانه را تجربه کرد. در این سال 53 درگیری در 37 کشور جهان رخ داد و 12 درصد مردم جهان در آن سال در مناطق جنگ‌زده زندگی کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟