یک عضو حزب اسلامی: کمیسیون مستقل حقوق بشر مانع آزادی 13 تن از زندانیان این حزب شده است

  • انتشار: ۱۲ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 21629

یکی از اعضای حزب اسلامی می گوید که مخالفت کمیسیون مستقل حقوق بشر با آزادی 13 نفر از زندانیان حزب اسلامی، باعث شده است تا پروسه آزادی ده ها تن از اعضای این حزب به تعویق افتد.

روز گذشته رهایی ده‌ها تن از اعضای حزب اسلامی حکمتیار که قرار بود به اساس فرمان رییس جمهور صورت گیرد، به تعویق افتاده‌است و همین امر باعث شده است تا بعضی از اعضای این حزب تهدید کنند تا در صورت آزادی همه زندانیان توافقنامه صلح این حزب با حکومت را لغو می کند.

به اساس توافق‌نامۀ صلح میان حکومت و حزب اسلامی و بر پایۀ فرمان رییس جمهور غنی، قرار بود ۶۹ نفر از زندانیان این حزب آزاد گردند.

اما برخی از اعضای حزب اسلامی می‌گویند به دلیل برخی از مخالفت‌ها در این زمینه، رهایی این زندانیان به تعویق در آمده‌است.

نادر افغان، سرپرست دفتر حزب اسلامی به خبرنگاران گفته‌است رهایی این زندانیان به خاطر اعتراض کمیسیون مستقل حقوق بشر به تعویق افتاده است.

آقای افغان خاطرنشان ساخته که کمیسیون حقوق بشر خواهان نگهداری ۱۳ نفر از زندانیان در زندان است در حالی که حزب اسلامی خواهان رهایی تمام آنان می‌باشد.

قرار بود که حکومت افغانستان یک فهرست ۶۸ نفری زندانیان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را پیش از آمدن او به صحنه آزاد کند اما این تصمیم به روز گذشته (دوشنبه) واگذار شد و حکومت حاضر نشد تا ۱۳ عضو ارشد حزب اسلامی را از جمع این فهرست رها کند.

این اقدام حکومت سبب شد تا حزب اسلامی رهایی ۵۵ زندانی دیگرش را نپذیرد و در صورت ادامه قید آنان هشدار به لغو موافقت نامه بدهد.

این در حالیست که به اساس توافق‌نامۀ حکومت و حزب اسلامی، قرار بود زندانیان این حزب از زندان‌های حکومت آزاد گردند.

در حال حاضر بسیاری از بخش‌های کلیدی توافق‌نامه، از جمله حذف نام حکمت‌یار از فهرست سیاه سازمان ملل صورت گرفته و حکمتیار نیز به افغانستان برگشته‌است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟