یک سناریوی خطرناک/ داعش با حملاتی خونین جایگزین طالبان می شود

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیامنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 44307

با تلاش های عجیب رئیس جمهور اشرف غنی در مورد کشاندن طالبان به میز مذاکره، و ارائه پیشنهاد های بی سابقه به این گروه، کارشناسان می گویند که قرار است که داعش جای گروه طالبان را در جنگ افغانستان پر کند و خشونت‌ها با شدت بیشتر در این کشور ادامه یابد.

به گزارش دویچه وله؛ گروه داعش که پنج سال پیش به فعالیت آغاز کرد، حالا به یکی از گروه‌های خطرناک تروریستی در افغانستان تبدیل شده و حملات خونینی را در شهرها و روستاها انجام می‌دهد. در حال حاضر این گروه بیشتر در ولایت ننگرهار و لغمان در جنوب شرق و جوزجان در شمال افغانستان فعالیت دارد.

در حالی که انتظار نمی رفت داعش به این سرعت در افغانستان رشد کند، اما حالا این گروه در چندین ولایت فعالیت دارد، از جوانان سربازگیری می‌کند و به یک گروه خطرناک برای امنیت ملی افغانستان تبدیل شده است.

شماری در افغانستان به این نظرند که ایالات متحده امریکا با داعش همکاری می‌کند تا این گروه با نفوذ در کشورهای آسیای میانه تهدیدی را برای روسیه ایجاد کند. اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید امریکا بیشترین همکاری را برای نابود کردن داعش انجام داده و مواضع این گروه را بمباران کرده است.

حکومت افغانستان اعلام کرده است که گروه داعش و القاعده که گروه‌های تروریستی خارجی هستند به هیچ وجه شامل آتش بس دولت نمی‌شوند، بنابراین حملات تهاجمی نیروهای دولتی علیه این گروه‌ها ادامه دارد و در این راستا ایالات متحده امریکا حکومت افغانستان را یاری می‌کند.

باورها بر این است که طالبان در نتیجه پروسه صلح دست از خشونت خواهند کشید اما داعش به خشونت‌های بیشتر ادامه خواهد داد.

نیروهای امنیتی افغانستان بارها گفته‌اند که داعش همان طالبانی است که پرچم سفید خودرا به پرچم سیاه داعش تغییر داده و در برابر نیروهای امنیتی می‌جنگند.

داوود اساس تحلیلگر مسایل سیاسی گفت:‌ «حالا تلاش می‌شود که طالبان جای شان را به داعش بدهند و طالبان با داعش بپیوندند حالا کار روی این موضوع جریان دارد.»

باورها این است که کشورهای حامی تروریسم به همکاری حلقاتی در پاکستان به شدت روی این پروژه کار می‌کنند. تفاوت گروه داعش با طالبان این است که داعش دست به خشونت‌های بیشتری می‌زند و اهداف ملکی را نیز هدف قرار می‌دهد در حالی که گروه طالبان در موارد کمتری اهداف ملکی را هدف قرار می‌دهد.

از سوی دیگر داعش گروه مذهبی اهل تشیع در افغانستان را هدف قرار می‌دهد و در سال‌های اخیر بارها بر مساجد و مراکز مذهبی شیعیان در افغانستان حمله کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟