یک داعشی پایگاه‌های سری این گروه را به اشتباه فاش کرد

  • انتشار: ۱۴ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 2417

از نخستین ساعت‌های سال ۲۰۱۵ میلادی، رسانه‌های غربی به ویژه روزنامه‌ها، مملو شد از خبر نیوزلندی عضو گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، که به طور اشتباه پایگاه‌های سری این گروه را در سوریه فاش کرد. این شبه نظامی نیوزلندی، مارک تیلور نام دارد. او پس از پیوستن به گروه داعش، نام خود را به «ابو عبدالرحمن» تغییر داد. او از راه تویت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی، محل‌های حضور خود در کنار دیگر اعضای داعش در سوریه، و همچنین تحرکات خود از منطقه‌ای به منطق دیگر را فاش کرد؛ از منطقه الطبقه گرفته تا کفر رمان و معره النعمان و دیگر مناطق سوریه.

ابو عبد الرحمن به میل خود، ۴۵ پیام بر روی شبکه های اجتماعی فرستاد در حالی که متوجه نبود خدمات «لوکیشن» تویتر خود را نبسته است.

04 01 02

این گونه بود که سایت کانادیی Ibrabo که تندرو‌ها را رصد می‌کند، اقدام به ذخیره کردن این توئیت‌ها و محل ارسال آن‌ها کرد پیش از آنکه خود ابو عبد الرحمن هفته گذشته آن‌ها را حذف کند.

از راه پی گیری توئیت‌های تیلور، مشخص شد که او کفر رمان سوریه بود، پس از آن به الطبقه در الرقه رفت و بعد به دیگر مناطق منتفل شد. این سایت نوشت با رصد کردن توئیت‌های تیلور، پایگاه‌ها و منازلی که از ۳ تا ۱۰ دسامبر ۲۰۱۴ در آن‌ها حضور داشت، شناسایی شد.

به نظر می‌رسد اشتباه‌های تیلور در میان نیروهای داعش، تنها نبوده‌اند. سایت Ibrabo در این باره نوشته است: «تندرو‌ها مرتکب اشتباهات بسیاری می‌شوند که فرصتی برای شکارشان فراهم می‌کند. می‌توان از راه رصد کردن آن‌ها در پیام‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی، به این اشتباهات دست یافت. تا زمانی که به شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند، این اشتباه آخرین نخواهد بود.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟