یک بام و دو هوا

  • انتشار: ۲۲ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 82938

این ضرب المثل در زبان های مختلف به صورت های متفاوت رایج است.اصطلاحی است برای اشاره به تبعیض و بی‌عدالتی؛ زمانی که در شرایط یکسان ولی برای افراد متفاوت، مجموعهٔ متفاوتی از اصول یا قوانین اعمال می‌گردد.

چنین عملکردی بر خلاف اصول اولیه عدالت شناخته می‌شود.این ضرب المثل از یک داستان قدیمی ‌و معروف نشأت گرفته است.

گاه برخی رفتارها توسط گروهی از مردم پذیرفته است، اما انجام همان رفتار توسط گروه دیگری از مردمان ناپذیرفتنی و تابوست.

بی بی سی به عنوان یک رسانه در میان رسانه های غربی به صورت مکرر در تحلیل رویدادها و اخبار مناطق مختلف، این تبعیض را مرتکب می شود وگاه یک رخداد را در دومنطقه، متفاوت تحلیل می کند. اگر دقت کنیم این پیروی از استاندارد دوگانه گاه بیش از حد تابلو است.

این که بی بی سی عربی با انگلیسی و فارسی اخبارش متفاوت باشد، طبیعی است زیرا هر کدام برای مردم وکشورهای متفاوت در نظر گرفته شده است ولی این که بی بی سی فارسی عین یک واقعه را در دو کشور دوگونه تبیین می کند، استاندارد دوگانه ومصداق یک بام ودو هوا است.

چندی قبل بی بی سی فارسی در صفحات متعدداخبار کرونا در ایران وقتی از ابتلای مقامات ایرانی مثل نمایندگان مجلس ومقامات وزارت بهداشت ومسئولان بیمارستان‌های بزرگ ایران خبرداد، در تبیین آن نوشت: مقامات ومسئولان ایرانی بی عرضه وبی کفایت اند. بی بی سی تلاش می کرد به مخاطب این گونه القاء کندکه مقامات ایرانی به دلیل بی کفایتی مبتلا به ویروس شده اند در حالی که بخش عمده خبرنگاران بی بی سی فارسی خود ایرانی هستند ولی همین رسانه بی بی سی فارسی وقتی خبر ابتلای بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس را به ویروس کرونا داد، کیوان حسینی در یادداشتی نوشت، جانسون به دلیل ارتباط گسترده با مردم ومسئولیت پذیری به کرونا مبتلا شده است.

چگونه ممکن است ابتلای مسئولان ومقامات دولتی ‌وبهداشتی در یک کشور به دلیل بی کفایتی باشد ودر کشور دیگر به دلیل مسئولیت شناسی؟ این چیزی جز پیروی از استاندارد دوگانه‌ ومتابعت از سیاست یک بام ودو هوا نیست. بی بی سی فارسی در مورد اخبار افغانستان نیز موارد کمی نبوده که جانبدارانه عمل کرده است. به خصوص اخبار مربوط به شیعیان وهزاره ها را با غرض ورزی خاص، دنبال کرده است.

شاید هم انتظار بیشتر از این از رسانه ای مانند بی بی سی داشتن درست نباشد به هر صورت مهم این است کهانسان متوجه باشد رسانه ها چه می کنند؟

محمد حسین احمدی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟