یو‌اس‌ای‌تودی: در افغانستان فساد ادامه دارد و اختلافات قومی رو به افزایش است

  • انتشار: ۲۰ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 47282

یک سایت خبری آمریکایی در گزارشی در مورد حمله آمریکا بعد از 17 سال در افغانستان نوشته است که کارشناسان معتقدند که مناطقی زیادی از افغانستان در اختیار شورشیان قرار دارد، فساد همچنان ادامه دارد، اختلافات قومی رو به رشد است و سوء استفاده از کمک 900 میلیارد دالری آمریکا سرسام آور است.

براساس گزارش یواس‌ای تودی، “خروج ناگهانی ارتش آمریکا از افغانستان موجب کاهش فشارها بر طالبان و تهدید حقوق زنان افغان می‌شود. ۱۷ سال پس از حملات ۱۱ سپتامبر، افغانستان همچنان درگیر جنگی است که ما نمی‌توانیم در آن پیروز شویم اما شکست را هم نمی‌توانیم تحمل کنیم.”

یواس‌ای تودی در تحلیلی به مناسبت سالروز ۱۱ سپتامبر نوشت: ظرف چند ماه آتی به رسم هر ساله، هزاران ۱۷ ساله با رضایت والدینشان برگه‌هایی را برای پیوستن به سرویس‌های مسلح و راهی شدن به کمپ‌های نظامی در ۱۸ سالگی امضا می‌کنند. اما این بار تفاوتی وجود دارد. این جوانان وارد ارتشی می‌شوند که بیش از سن آنها درگیر جنگ در افغانستان بوده است.

جنگ افغانستان یک ماه پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر آغاز شد که ۱۷ سال پیش در چنین روزی جان حدود ۳۰۰۰ آمریکایی را گرفت. ایالات متحده به رژیم طالبان که به اسامه بن لادن و دسیسه‌چینان القاعده پناه داده بود، حمله‌ور شد. طالبان ظرف چند هفته از قدرت خلع شد اما جنگ هرگز متوقف نشده است. تلفات نیروهای آمریکایی در افغانستان از سال ۲۰۰۱ از ۲۲۰۰ تن فراتر رفته است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سال گذشته تصمیم گرفت تا به افغانستان متعهد بماند و حدود ۱۵ هزار نیروی آمریکایی را عمدتا در نقش حمایتی برای نیروهای امنیتی افغان آنجا نگه دارد.

بازرس کل ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی با توصیف این بحران تاکید کرد دولت مستقر در کابل کنترل دو سوم جمعیت و ۵۶ درصد مناطق مورد مناقشه با شبه‌نظامیان را در دست دارد. برخی تحلیلگران معتقدند بیش از آنچه در گزارش سیگار آمده است مناطقی با طالبان مورد مناقشه است. فساد دولتی همچنان شایع است، اختلافات قومی رو به رشد است و لیست سوء استفاده‌ها از حدود ۹۰۰ میلیارد دلار از کمک آمریکا از سال ۲۰۰۱ سرسام‌آور است.

با این حال خشونت‌ها از سر گرفته شد و اوایل ماه گذشته طالبان مرکز شهر غرنی با ۲۷۰ هزار سکنه را به دست گرفت. پیش از بیرون راندن این شبه‌نظامیان صدها تن جان باختند و این بار دیگر تاکیدی بر آن است که طالبان گرچه نیرومند است اما توان کنترل مراکز شهری را ندارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟