یونیسف: سالانه 10 هزار کودک به دلیل ابتلا به اسهال جان می دهند

  • انتشار: ۱۸ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 31687

دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) بر اساس یافته‌های یک تحقیق مشترک اعلام کرد که سالانه ده هزار کودک افغان قربانی بیماری‌ اسهال مزمن می‌شوند.

رولف لویدنجینگ، نماینده دفتر یونیسف در افغانستان، روز سه شنبه گفت، بیماری اسهال و امراض جهاز هاضمه کودکان، دومین دلیل مرگ و میر کودکان در افغانستان می‌باشد.

او افزود “ده هزار کودک افغان به دلیل بیماری اسهال و کمبود آب در وجود شان، سالانه می‌میرند، این خیلی مهم است”.

آقای لوینجینگ، افزود که تلاش دارند تا در هر دو سال، سرویی را در مورد آب صحی در افغانستان انجام دهند و سروی مشترک امسال نیز به منظور جلب توجۀ رهبران دولتی به وضعیت دسترسی به آب صحی می‌باشد.

به گفتۀ مقامات، اسهال ناشی از میکروب ایکولای (E-Coli) است که در مواد غایطۀ انسان‌ها و حیوانات وجود دارد.

روز سه شنبه، اداره احصائیه مرکزی نتیجۀ سروی را در مورد صحی‌بودن آب‌های آشامیدنی در ده ولایت افغانستان، در سال ۱۳۹۵ انجام شده است، منتشر کرد.

در جریان این سروی، آب این ولایات توسط وسایلی که از سوی دفتر یونیسف خریداری شده است، مورد آزمایش قرار گرفته است.

این سروی که در ولایت‌های کابل، هرات، قندهار، بدخشان، بلخ، سمنگان، دایکندی، خوست، ننگرهار و کاپیسا راه اندازی شده است نشان می‌دهد که ۶۴ درصد آب‌ها دارای میکروب ایکولای “E coli” است.

حسیب الله موحد، معاون مسلکی اداره احصائیه مرکزی افغانستان به خبرنگاران گفت، این میکروب می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی در افراد شود.

آقای موحد، افزود که در این سروی به ترتیب باشندگان بدخشان و کابل بیشتر به آب صحی دسترسی داشته اند؛ اما باشندگان ولایات بلخ و سمنگان کمتر به آب صحی دسترسی دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟