یوناما: طی ده سال گذشته بیش از 100 هزار غیرنظامی در افغانستان کشته وزخمی شدند

  • انتشار: ۷ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 72783

یوناما در بیانیه‌ای با اشاره به این که طی ده سال گذشته بیش از 100 هزار غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شده اند، بر ضرورت تامین صلح در کشور تاکید کرد.

«تدامیچی یاماموتو» نماینده خاص سرمنشی ملل متحد در افغانستان در این بیانیه می گوید: من از تلاش‌های مردم افغانستان و دیگرجهت‌های اصلی برای پیشرفت و تحقق گفتگوهای مستقیم بین افغانها استقبال می‌کنم. درحالیکه در هر گونه تلاشهای صلح باید چالشهای زیادی را شناخت وبه آن رسیدگی کرد، سازمان ملل متحد متعهد است تا از یک روند فراگیر به رهبری افغانها که از حقوق بشر همه شهروندان حفاظت و به صلح پایدار منجر شود، حمایت کند.

وی بیان داشت، جنگ هنوز در افغانستان از غیرنظامیان قربانی می‌گیرد. با اندوه فراوان تایید می‌نمایم که تنها در 10 سال گذشته از زمانیکه دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در سال 2009 بصورت سیستماتیک ثبت تلفات افراد ملکی را اغاز نمود، تا اکنون تلفات افراد ملکی از 100 هزار نفر بالا رفته است.

او افزود، قسمیکه هفته گذشته به شورای امنیت گفتم، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هرچه باشد، صلح مساله مهم برای اداره جدید خواهد بود. من بار دیگر بر درخواست سازمان ملل بالای همه تأکید می‌کنم که صدای خود را برای صلح بلند نموده و از همه جهت‌های ذیدخل می‌خواهم تا برای ختم جنگ گام‌های واقعی و محکمی بردارند، زیرا هیچ راه حل نظامی برای ختم جنگ در این کشور وجود ندارد.

نماینده سازمان ملل اظهار داشت، این سازمان معتقد است که مذاکرات بین‌الافغانی که شامل زنان و جوانان باشد، برای یک روند صلح به مالکیت افغانها ضروری و برای همه تلاش‌های جاری صلح کلیدی است.

یاماموتو تاکید کرده، به هرصورت، تنها با پایان دادن به جنگ می‌توان امید واقعی به یک افغانستان با آینده‌ای مرفه داشت. امید و آرزوهای میلیون ها افغان عادی – جوان و پیر، زن و مرد ، دختر و پسر – از کسانی اند که در تلاش هستند جنگ را با یک راه حل سیاسی پایدار به پایان برسانند.

به بیان وی سازمان ملل متحد همچنان از همه جهت‌های دخیل می‌خواهد تا در راه رسیدن به یک توافق سیاسی پایدار و آتش بس دائمی، به دنبال راه‌هایی برای کاهش سطح خشونت که به غیرنظامیان آسیب می‌رساند، باشند. اجرای کاهش خشونت نیز در ایجاد محیطی که مذاکرات سازنده بین الافغانی برای صلح را مهیا بسازد مهم است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟