یوناما: اشرف غنی به طور دایم در تقرری های مقام های ارشد نهادهای مبارزه با فساد دخالت کرده است

  • انتشار: ۲۵ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 42050

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان با انتشار گزارشی  در مورد وضعیت فساد در افغانستان گفته است که رئیس جمهور اشرف غنی به طور مداوم در تقرر مقام های ارشد نهادهای مبارزه با فساد دخالت می کند. که برخی از این افراد فقط با دستور رئیس جمهور گماشته شده است.

گزارش دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما، با عنوان مبارزه افغانستان علیه فساد اداری؛ از استراتیژی تا تطبیق امروز (سه شنبه) منتشر شد. این گزارش از اوایل سال 2017 تا آپریل 2018 فساد در افغانستان را مورد بررسی قرار داده است.

در گزارش یوناما آمده است که “فساد در افغانستان عظیم، غیرانسانی و بی‌شرمانه است. حجم فساد و خیال آسوده کسانی که مرتکب آن می‌شوند از عواقب حقوقی، مالی و حتی رسوایی اجتماعی و اعمال نفرت انگیزشان، حتی کسانی را که واقع بینانه‌ترین دیدگاه نسبت به چالش‌ها در دولت‌سازی بعد از جنگ‌ها دارند، شگفت‌زده کرده است”.

در قسمتی از این گزارش آمده است، نهادهایی که در افغانستان در زمینه‌ی مبارزه با فساد اداری کار می‌کنند از لحاظ اجرایی استقلالیت کامل ندارند.

در این گزارش آمده« رییس جمهوری پیوسته در تقرر مقام‌های ارشد این نهادها دخیل است و شماری از آنها تنها بر اساس فرمان رییس‌جمهوری ایجاد شدند و مبتنی بر قانون نیستند.»

بر اساس آخرین رده بندی کشورهای فاسد جهان افغانستان هنوز هم یکی از 10 کشور فاسد جهان است. فساد در افغانستان در حالی رو به گسترش است که سران حکومت وحدت ملی در شعارهای قبل از انتخابات خود بر مبارزه با این پدیده زشت تاکید کرده بودند.

به باور بسیاری از کارشناسان فساد در دوره حکومت وحدت ملی به شکل سیستماتیک پیش رفته است، هر چند ارگان هایی برای مبارزه با فساد شکل گرفته است اما فاسدین کلان همچنان در وضعیت امن به سر می برند.

فاروق وردک نماینده رئیس جمهور در امور پارلمانی که یکی از کسانی است که گفته می شود صدها میلیون دالر را از وزارت معارف اختلاس کرده است، هم اکنون یکی از همکاران نزدیک رئیس جمهور غنی در ارگ است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟