یمن در خطر قحطی

  • انتشار: ۹ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 17400

جیمی ماکجولدریک هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: ذخیره گندم کشوریمن پاسخگوی نیازهای سه ماه است این درحالی است که بحران بانک مرکزی منجر به کاهش واردات غذا وافزایش خطر قحطی شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تصمیم دولت مستعفی یمن به انتقال بانک مرکزی از صنعا پایتخت به شهرعدن درجنوب کشور مشکلات زیادی به وجود آورده وعملا فعالیت های بانک مرکزی را متوقف کرده است.

رویترز در دسامبر گذشته گزارش داد تجار یمن واردات جدید گندم را به دلیل توقف سرمایه گذاری تجارت وعدم وجود ضمانت واردات ازسوی بانک مرکزی برای چند ماه متوقف کرده اند.

مک جولدریک افزود: یمن فقط برای سه ماه گندم دارد و احتمالا برنج هم همین شرایط را داشته باشد.

وی درحاشیه همایش حمایت از یمن در لندن تصریح کرد اگر کمک های ما پس از سه ماه به یمن نرسد احتمالا با بحران بزرگی در فاصله زمانی نسبتا طولانی مواجه خواهیم شد.

وی یکی از نگرانی های بزرگ را چگونگی ورود نقدینگی به داخل دولت برای اینکه وارد کنندگان بتوانند کالاهای اساسی وارد سازند دانست و درپاسخ به اینکه در آینده چه خواهد شد؟ گفت: کسی واقعا نمی دادند و اقتصاد بخشی از معادله درگیری ها شده است.

وی ادامه داد اقتصاد غیر رسمی مقادیری مواد غذایی وارد کشور می کند اما برای رفع نیازهای اساسی کافی نیست و بخش تجاری یمن مسئول 90 درصد واردات کشور است و دیپلومات ها تاکید دارند این بخش باید نقش اساسی ایفا کند.

انتونیا کالو بیورتا رئیس هیات اتحادیه اروپا در یمن در این همایش به رویترز گفت: ورود کالاهای تجاری وکمک های بشردوستانه باید جریان یابد و این تهدیدی بزرگ است.

وی افزود:ما نیاز به کمک بخش خصوصی داریم تا بتوانیم بهترعمل کنیم ما نیاز به بانک مرکزی عامل داریم این درحالی است که ذخیره گندم ما فقط برای سه ماه است.

عربستان همراه با چند کشور دیگر از اوایل سال گذشته اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت کرد.

این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از10هزار یمنی و زخمی شدن ده ها هزار تن دیگر و همچنین آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیر ساخت های این کشور نداشته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟